دسته بندی کالا

جامپینگ فیتنس چیست ؟ ورزشی عالی با ترامپولین

جامپینگ فیتنس  ( JUMPING FITNES )

جامپینگ فیتنس

 جامپینگ فیتنس چیست ؟

جامپینگ فیتنس ، شاید تا به حال با این کلمه مواجه شده باشید و از خود پرسیده باشید منظور از آن چیست ؟

به طور خلاصه اگر بخواهیم آن را توضیح دهیم میتوان گفت ، جامپینگ فیتنس ورزشی است که باعث افزایش انعطاف پذیری و تناسب شده و آن را  بهبود بخشیده و تعادل را افزایش می دهد . برای کسانی که از تمرین در باشگاه های ورزشی خسته شده اند ، این ورزش  یک گزینه ی عالی محسوب می شود .

جامپینگ فیتنس ورزشی نوین در ایران است که به وسیله ی محصول ورزشی به نام ترامپولین ( TRAMPOLINE ) انجام میشود .

بیشتر بخوانید   ترامپولین چیست ؟ ورزشی نوین به نام جامپینگ فیتنس در ایران

خوش گذرانی فروان !! من هرگونه تمرینی را انجام داده ام و این یکی بهتر از بقیه است !! این متفاوت است، انرژی زاست و باعث می شود احساس دوباره کودک بودن کنید در حالی که در حال تمرین هستید

جامپینگ ورزشی ایده آل برای شکل دادن به بدن بوده و دارای بسیاری مزایای منحصربفرد ، کاهش وزن سریع همراه با مزایای سلامتی که در ادامه به برسی بیشتر آن میپردازیم  . بوسیله ی یک پرش نرم بر روی یک صفحه ی ترامپولین ، مفاصل بطور کلی محافظت می شوند .

به تازگی بیشتر باشگاه های ایران از ترامپولین استفاده کرده اند و کلاس هایی با عنوان کلاس های ترامپولین یا همان جامپینگ فیتنس برگزار کرده اند . این کلاس ها همراه با موزیک و تلفیقی از رقص و حرکات ورزشی میباشد که موجب شاد بود این ورزش میباشد و بیشتر مواقع به صورت گروهی انجام شده .

جامپینگ تاثیر مطلوبی بر روی سیستم قلبی عروقی داشته ، ظرفیت شش ها و استقامت کلی را افزایش می دهد . تمرین بر روی  ترامپولین ، تقویت مجموع عضلات سراسر بدن را بدنبال دارد ، و با این حال مناسب تمامی افرادی که به دنبال شیوه ای موثر برای کاهش وزن و یا بهبود شرایط فیزیکی هستند ، می باشد. این دسته از تمرینات فیتنس باعث چربی سوزی سریع ، به معنای کاهش وزن دلخواه و جلوگیری از مشکلات سلامتی میشود  و همچنین برای دوره نقاهت بعد از جراحت یا در مورد مشکلات مفصلی مناسب می باشد .

اساس کار جامپینگ فیتنس :

” جامپینگ وابسته به تمرینات و حرکات سخت نبوده و مناسب تمامی افراد است “

جامپینگ ، تلفیقی از پرش های سریع و کوتاه ، سرعت بالا و عناصر قدرتی در ترکیب با عناصر متعادل کننده به منظور تمرینات عالی قلب می باشد . واحد های جامپینگ توسط مربیان آموزش دیده ی دارنده ی گواهینامه ی اصلی جامپینگ که در سرتاسر جهان توسط مربیان حرفه ای کار می شود ، ارائه می شوند .

جامپینگ فیتنس در خارج از ایران :

در خارج از ایران به خصوص در اروپا کمپین ها و گروه های ورزشی مدت هاست که راه اندازی شده است که با هدف افزایش تحرک افراد و فرهنگ ورزش کردن میباشند . گروه هایی هم هستند که به صورت تخصصی بر روی ترامپولین و ورزش جامپینگ فیتنس کار میکنند از جمله jumping fitness  که به غیر از اروپا در کشور ها آسیایی همچون کره ی جنوبی و ژاپن نمایندگی هایی را دارن و به صورت تخصصی و ورزشی جمعی این ورزش را انجام میدهند .

قیمت جامیپینگ (  ترامپولین )

چه چیز به خصوصی راجع به جامپینگ فیتنس وجود دارد ؟

جامپینگ فیتنس

بیشتر از ۴۰۰ عضله هنگام تمرینات جامپینگ فیتنس درگیر هستند ، در حالی که تعداد دیگری از ورزش های استقامتی دیگر نمی توانند به این قابلیت دست پیدا کنند . جامپینگ فیتنس حتی از پیاده روی موثر تر بوده و همزمان فشاری بر مفاصل نمی آورد .

  • تمرین گسترده

شکم ، باسن ، پاها و … جامپینگ فیتنس به فرم دهی تمام اعضای بدن کمک می کند . تمرینات پر جنب و جوش همچنین استقامت را بهبود بخشیده و از کمر درد جلوگیری می کنند .

  • راه حلی عالی برای مقابله با استرس

جامپینگ فیتنس با تولید اندورفین هنگام فعالیت باعث خوشحالی شما می شود ! همچنین باعث تجربه ی یک تمرین قدرتمند و گروهی بزرگ همراه با موزیک محرک می شود .

  • مناسب برای همه ی افراد

اگر فقط بدنبال تفریح هستید پس سن ، اندازه و توانایی فیزیکی هیچ اهمیتی ندارند ! گام ها و حرکات رقص به سادگی قابل یادگیری بوده و همچنین پیشرفتی سریع در عملکرد را برای افراد مبتدی به ارمغان می آورد . آماده ی پریدن شوید ! شما با نیم ساعت پریدن بر روی یک ترامپولین کوچک می توانید ۱۶۰ کالری بسوزانید .

”  تمرین بی نظیری را با ترامپولین تجربه خواهید کرد و در آن تایم به شما بسیار خوش خواهد گذشت “

بیشتر بخوانید   حرکات ترامپولین

جامپینگ فیتنس یک ورزش گروهی و همگانی :

جامپینگ فیتنس

ت های بیشتر گروه های ورزشی جامپینگ ، افراد بیشتری به این گروه های آمده اند و عضو شده اند . جامپینگ هیچ اساس و قانون ثابتی برای استفاده ندارد و هر کس با هر سن میتواند از آن استفاده نماید ، چه درون منزل و چه در باشگاه و چه کودک ۵ ساله برای تخلیه ی انرژی و یا چه فرد سالمند برای تحرک از ترامپولین میتوانند به راحتی استفاده نمایند . به تازگی هم با کمک شهرداری شهر های بزگ از جمله لندن و برلین این گروه ها ، این ورزش را درون شهر و حتی درون خیابان ها انجام میدهند و انرژی خود را به همه منتقل میکنند .

نحوه ی استفاده از ترامپولین :

پرش بر روی ترامپولین  به نظر ساده است اما کالری زیادی می سوزاند همچنین عضلات چهار سر ، سرینی و ساق پای شما را هماهنگ می کند . این حرکات را دست کم بصورت سه بار در هفته در برنامه تناسب اندام خود بگنجانید. برای بهترین بازدهی ،  توالی سه حرکت را حداقل سه مرتبه تکرار کنید .

  • روی ترامپولین کوچک ایستاده و پاهای خود را به عرض شانه های خود باز کنید.
  • دست های خود را خم کرده و آرنج ها را در کنار بدن نگه دارید و ساعد را روی دستگیره ترامپولین قرار دهید .
  • با کمی خم کردن زانو های خود ، به آرامی به بالا و پایین بپرید . پاهایتان باید حدودا به اندازه نیم متر از سطح ترامپولین جدا شود .
  • در ابتدا آرام شروع کرده و بر سرعت خود بیافزایید و ۳۰ مرتبه این حرکت را تکرار کنید .

جامپینگ فیتنس ورزشی برای تمرکز و ریلکس کردن :

جامپینگ فیتنس

همانطور که گفته شد این ورزش هیچ اساسی ندارد . یکی از خاصیت های قابل توجه ترامپولین ، استفاده ی آن برای تمرینات تعادلی ، نرمشی ، استقامتی و حتی مناسب برای پیلاتس میباشد . افرادی که جامپینگ را بطور منظم انجام می دهند ، مدت زمان بیشتری کار کرده ، خواب راحت تری داشته و از آرامش بیشتری برخوردارند . احتمالا جامپینگ تاثیر آرامبخشی بر سیستم عصبی دارد . با کمک تمرینات سرگرم کننده ، موزیک های محرک و حرکات مخصوص ، شما به طور حتم گردش اندورفین را در رگ هایتان تجربه خواهید کرد .

بیشتر بخوانید   بازی های ترامپولین

مزایای ورزش جامپینگ فیتنس :

  • تداخل قلبی-عروقی کمتر

وقتی شما روی یک ترامپولین می پرید، با بلند شدن شما سطح انعطاف پذیر نیز همراهتان حرکت می کند که باعث کاهش فشار ناشی از بلند شدن می شود. از این رو ، بر خلاف دیگر ورزش های قلبی-عروقی مانند پریدن-که ضربه و فشار حاصل از برخورد با زمین می تواند منجر به صدمات استخوان و مفصل قوزک ها، زانوها و لگن شود-استفاده از ترامپولین کمتر باعث این چنین صدمات پایه ای خواهد شد. با این حال ، حرکت پریدن به طور منظم با شدت متوسط تا شدید هنوز شما را قادر می سازد تا ضربان قلب و سرعت تنفستان را در کنار آمادگی قلبی-عروقی افزایش دهید. دانشگاه پزشکی ورزشی آمریکایی به افراد بالغ آمریکایی توصیه می کند که در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط به منظور بهبود سلامت قلبی-عروقی خود داشته باشند.

یکی از بزرگترین مزایای ترامپولین سودی است که به سیستم لنفاوی می رساند. سیستم لنفاوی نقش مهمی در ایمنی، شستشوی سلول ها در سرتاسر بدن درون مایع لنفاوی با جمع آوری مواد زاید سلولی و انتقال آنها به سیستم مناسب زداینده ی مواد زاید مانند پوست،شش ها ، کبد یا کلیه ها ایفا می کند. جریان لنفاوی به سمت اندام های نهایی بصورت عمودی در گردش است ، اما برخلاف سیستم قلبی-عروقی( که در مسیری مشابه حرکت کرده اما با ضربان مداوم قلب باعث گردش دائمی خون در رگ ها می شود)، سیستم لنفاوی هیچگونه نیروی پمپاژ کننده ای برای دائما در حرکت بودن مایع لنفاوی و مواد زاید ندارد.

به عبارت دیگر، این سیستم به منظور زدودن و دور کردن مواد زاید از اندام های نهایی نیازمند انقباض عضلانی است. تقریبا هر گونه تحرک و تمرین بدنی قادر به تولید این تحرک می باشد، ولی بالا و پایین پریدن بر روی یک ترامپولین بصورت بخصوصی کارآمد بوده زیرا به راحتی قابل انجام است و مسیر دریچه های یک طرفه ی سیستم لنفاوی را تحریک به باز و بسته شدن بصورت همزمان می کند ، و باعث افزایش اساسی جریان لنف هنگام عملکرد در خلاف گرانش زمین برای حرکت سیستم لنفاوی به سمت بالا می شود. این منجر به ادامه ی حرکت مواد زاید، زدودن بدن از سم ها و بهبود عملکرد ایمنی عمومی می شود.

 

چرا پریدن نسبت به دویدن برای بدن شما ساده تر است؟

جامپینگ فیتنس

با توجه به اساس آرتروز، هنگام پیاده روی هر پوند وزن شما معادل چهار پوند فشار بر روی زانوهایتان است. پس اگر شما ۱۰ پوند اضافه وزن دارید ، این مقدار با هر قدم به ۴۰ پوند فشار اضافی بر روی زانوهایتان تبدیل می شود، که خطر ابتلا به زانو درد را افزایش می دهد.

پریدن یک تمرین پر شدت است که حجم زیادی اندورفین را بعد از جلسه آزاد می کند. مزایای جهیدن به خودی خود به عنوان یک راه عالی برای افزایش بهداشت عمومی شما شناخته شده است. شدت برنامه ی ما به سادگی، تمامی آن تاثیرات را جمع آوری کرده ، بهترین تمرین ممکن را به شما ارائه می دهد.

دویدن حتی فشار بیشتری بر زانو هایتان اعمال می کند. در یک مطالعه ی منتشر شده در مجله ی ارتوپدی و ورزش های فیزیوتراپی ، محققان میزان فشار وارده بر مفصل زانو را با توجه به سرعت دونده اندازه گیری کردند. بر این اساس مشخص شد که سرعت ، نقشی حیاتی در میزان ضربه ی وارده بر زانو ایفا می کند. نتایج نشان داد که ورزشکاران به هنگام دویدن بیشترین میزان فشار را در مچ پا و پاها حس می کنند و این در حالی است که فشار روی یک ترامپولین عمدتا بصورت مساوی بین قسمت های پایینی پاها و کمر و سر تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید   مقایسه ترامپولین و تردمیل

تحقیقات درباره ی جامپینگ فیتنس :

ثابت شده است اعمالی که شما به عنوان یک کودک ، عاشق انجام آنها بوده اید دویدن ، ساکت نبودن در گوشه ای برای شما به عنوان یک فرد بالغ عالی هستند . حالا ، پریدن بر روی یک ترامپولین نیز به لیست آنها اضافه می شود . یک بررسی جدید توسط شورای آمریکا (ACE) به این نتیجه دست یافته است که پریدن روی یک ترامپولین کوچک برای کمتر از ۲۰ دقیقه نه تنها به اندازه دویدن برایتان خوب است ، بلکه احساس بهتری داشته و بیشتر به شما خوش خواهد گذشت.

محققان به یک گروه ۲۴ نفره ی یک ترامپولین کوچک داده و تمرین ترامپولینی ۱۹ دقیقه ای را فیلمبرداری کردند . آنها ضربان قلب و میزان مصرف اکسیژن افراد شرکت کننده را در هر دقیقه اندازه گیری کردند .

پریدن روی ترامپولین به عنوان ورزش متوسط تا شدید شناخته شده است : با تأثیرات فیزیکی مشابه دویدن با سرعت ۶ مایل بر ساعت ، دوچرخه سواری ، یا بازی کردن فوتبال ، بسکتبال است . با این حال هنگامی که از مردم درخواست شد که راجع به احساسشان در این مورد نظر بدهند ، بیشتر نظراتی شامل سبک تا متوسط بودن شدت این ورزش داده و این که تمرین از آنچه که باید ، آسان تر بوده است.

همچنین مشخصا بسیار مفرح است – عامل کوچکی نیست وقتی پای سوق دادن مردم به ورزش در میان باشد، که آمریکایی ها به طور عمده از انجام آن بیزارند. پروکاری می گوید: وقتی شما همراه با یک ویدئو کار را دنبال کرده یا عملی مفرح بخش انجام می دهید ، آن حس لذت نشاندهنده ی سخت کار کردن شماست. شما فقط روی تفریح تمرکز کنید.

 

* امید وارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید *

 

 

 

گروه تحقیق و گرد آوری ایران ترامپولین

تاریخ انتشار : ۲۴/۱۱/۹۶

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار