ترامپولین و سلامتی, سلامتی و ورزش

آیا مصرف مکمل های ورزشی قبل از ورزش برای شما مفید است ؟ ( بهترین جایگزین ! )

مکمل های ورزشی آیا پیش از ورزش برای شما مفید است ؟ ( بهترین جایگزین ! )

آیا مصرف مکمل ها قبل از ورزش برای شما مفید است ؟ ( بهترین جایگزین ! )

امروزه مکمل های ورزشی در میان ورزشکاران جای خوبی باز کرده و فراگیر شده اند .

تبلیغات این مکمل ها اکثرا ادعا میکند که میتوانند فیتنس و تناسب اندام شما را تضمین کنند و یا انرژی و قدرت کافی انجام حرکات سنگین ورزشی را برای شما تامین کنند.

به هر حال  عده زیادی از متخصصین بر این باورند که این محصولات دارای خطرات بالقوه ای هستند  و ضرورتی برای استفاده از انها وجود ندارد.

مکمل های پیش از ورزش عموما چه هستند؟

 این مکل ها که عمدتا با نام pre workout supplements شناخته میشوند دارای فرمولاسیونی هستند که برای افزایش انرژی و عملکرد ورزشی طراحی شده اند.

این مکمل ها اکثرا به صورت پودری عرضه میشوند که با آب یا نوشیدنی حل شده  و میتوان آنها را قبل از ورزش مصرف نمود.

در حالی که فرمولاسیون بسیار متنوعی از تولیدکنندگان مختلف وجود دارد ، همه انها محتوای نسبتا یکسانی دارند. امینو اسیدها ، ویتامین های گروه B کافئین و شیرین کننده های مصنوعی پایه اصلی سازنده این محصولات هستند ولی میزان هر یک از این عناصر در فرمول های مختلف بسته به برند سازنده متفاوت است.

برخی از عناصر موجود در مکمل ها ممکن است عملکرد ورزشی را ارتقا دهند :

مکمل های ورزشی

تحقیقات بر روی عملکرد مکمل های ورزشی بسیار کم و محدود است. در عین حال بررسی ها نشان داده که عناصر خاصی از مکمل های ورزشی عمکلرد ورزشی را بهبود میبخشند.

اکسید نیتریک NITRIC OXIDE

اکسید نیتریک ترکیبی است که بدن شما برای حفظ قابلیت ارتجاعی رگ ها و بهبود جریان خون در حالت طبیعی تولید میکند. برخی از ترکیبات مشترک در مکمل ها شامل عناصری است که بدن برای تولید اکسید نیتریک استفاده میکند .این عناصر شامل  L-arginine, L-citrulline و منبع نیترات های خوراکی مانند ریشه چغندر است.

[irp posts=”10703″ name=”کاهش وزن و مشکلاتی که با آن مواجه خواهید شد!”]

تعداد بسیار کمی از مطالعات بیان میکنند که استفاده از این ترکیبات سرعت انتقال اکسیژن ونوتریشن ها و مواد مغذی به ماهیچه ها را افزایش میدهند که نتیجه آن افزایش عملکرد ورزشی است .

با این حال اکثر منابع و مقالات در مورد مطالعه اکسید نیتریک به بررسی اثرات بر روی جوانان معطوف شده و مطالعات کافی بر روی سایر مصرف کنندگان تا کنون انجام نشده است. درنتیجه اثرات استفاده کم و یا زیاد از آنها بر روی گروه هاس سنی و جنسی مختلف همچنان  نامعلوم است.

کافئین Caffeine

 در مکمل های ورزشی برای افزایش انرژی و تمرکز، کافئین به وفور استفاده میشود . کافئین به عنوان یکی از معروف ترین محرک ها است که هوشیاری ، حافظه ، عملکرد ورزشی و چربی سوزی را افزایش میدهد .

کراتین Creatine

کراتین ترکیبی شیمیایی است که به صورت طبیعی در بدن تولید میشود. معمولا در عضلات اسکلتی  SKELETAL MUSCEL ذخیره میشوند که نقشی اساسی در تامین انرژی و قدرت ماهیجه ای بازی میکنند. عضلات اسکلتی شامل عضلات  قدرتی مانند قلب و ماهیچه های صاف در بدن مانند جلوبازو و … میشود. این  ترکیب در اکثر محصولات مکمل ورزشی مجود دارد ولی در عین حال به صورت مجزا نیز فروخته میشود.محققان بر این باورند که استفاده از کراتین میزان ذخیره کراتین در بدن را افزایش میدهد که زمان ریکاوری بدن را بهبود میبخشد و حجم و وزن عضله و قدرت را افزایش میدهد که نتیجه آن بهبود عملکرد ورزشی است .

نیمه پنهان مکمل های ورزشی

اگرچه مکمل های ورزشی عمدتا امن و بیخطر هستند ولی بدون ریسک نیستند. اگر قصد دارید از این مکمل ها در برنامه ورزشی خود استفاده کنید بهتر است قبل از مصرف عوارض جانبی انها و یا به عبارتی نیمه پنهان آنها را بهتر بشناسید

[irp]

شیرین کننده های مصنوعی و الکل های قندی

مکمل های ورزشی به کرات شامل شیرین کننده های مصنوعی و الکل های قندی هستند. در حالی که  طعم را بهبود میدهند هیچ کالری به مکمل اضافه نمیکنند ولی ممکن است باعث برخی ناراحتی های گوارشی در افراد شوند. دریافت مقادیر زیاد قندهای الکلی عوارض ناراحت کننده در بر دارد که میتوان به نفخ و باد شدید در معده و اسهال اشاره کرد که همگی میتوانند شما را از ورزش کردن بازدارند. اکثر محققان پیشنهاد کرده اند که از مکمل هایی استفاده کنید که که مقدار کمتری از این شیرین کننده ها مانند ساکرالوز را دارا می باشند و یا اینکه مقدار کمی را پیش از خرید مصرف کنند تا پاسخ بدنشان را به مکمل بررسی کنند و اگر بدنشان توانایی تحمل را داشت خرید کنند.

کافین بیش از حد

عنصر اصلی انرژی زا در مکمل های ورزشی کافئین است دریافت مقدار زیادی از این ماده میتواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته ای شود. افزایش فشار خون، کم خوابی ، عصبانیت و استرس از عوارض کافئین است . اکثر مکمل ها شامل کافئین در حد ۱الی ۲ لیوان قهوه (۲۴۰-۴۷۵ میلی لیتر قهوه ) هستند ولی ممکن است به صورت اتفاقی اگر شما در طول روز نیز قهوه مصرف کنید این مقدار بیش از حد تحمل بدن شما باشد که عوارضی را در پی خواهد داشت.

کیفیت و ایمنی 

<p>در برخی از کشور ها  نظارت دقیقی بر شرکت های سازنده مکمل های ورزشی وجود ندارد و لیبل های روی محصولات ممکن است دقیق نبوده و بعضا گمراه کننده باشند. برای اطمینان از بی خطر بودن مکمل ها این محصولات را از شرکت هایی تهیه کنید که توسط یک ارگان نظارتی تست و تایید شده باشند. NSF INTERNATIONAL-USP یکی از این ارگان ها است.

آیا شما به مکمل های ورزشی نیاز دارید ؟</span>

اگر شما عمدتا دچار کمبود انرژی و ضعف در طی انجام تمرینات ورزشی میشوید نباید به صورت خودکار به سمت مکمل ها بروید. مصرف آب کافی و خواب مناسب و همچنین رژیم غذایی مناسب با ورزش انرژی شما را بهینه سازی می کند تا ماهیچه های شما ترمیم شوند. همچنین ترکیبات پیچیده عناصر موجود در مکمل های ورزشی بررسی تاثیرات آنها بر سلامت را دشوار میکند.

این مکمل ها اکثرا گران هستند و تحقیقات هنوز اثبات نکرده که انها برای عملکرد ورزشی نسبت به تغذیه طبیعی و سالم بهتر باشند. به عنوان مثال مصرف یک عدد موز و یک لیوان قهوه  پیش از ورزش ترکیبی بسیار ارزان، سالم، دردسترس و اثربخش تر از مکمل های پیچیده و گران و ناشناخته میتواند باشد.

[irp posts=”11426″ name=”کیفیت ترامپولین و تاثیر آن بر بدن”]

سخن آخر 

مکمل های ورزشی عمدتا عملکرد فیزیکی و قدرتی بدن را در انجام حرکات ورزشی بهبود می بخشند. ولی تحقیقات تا کنون مزایای این مواد را به اثبات نرسانده است.به عبارتی مزایای ادعا شده توسط سازندگان پشتوانه علمی ندارد.اگرچه برخی ترکیبات ممکن است نتایج ورزشی شما را بهبود بخشند ولی نیمه پنهان مکمل ها تا کنون بر همه مشخص نشده و استانداردی برای مقادیر مصرف ترکیبات وجود ندارد .برای بهبود توانایی ورزشی خود بهتر است از مواد خوراکی طبیعی مانند موز و قهوه استفاده کنید. ولی اگر اصرار به استفاده از مکمل ها دارید حتما محصولاتی را انتخاب کنید که توسط یک ارگان نظارتی و کنترل کننده تست شده باشد.علاوه بر تمام صحبت های پیشین پیش از خرید محصولات مکمل ورزشی اطمینان حاصل کنید که به مقدار کافی خواب و آب و رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

 

منبع مقاله 

اراعه دهنده : ایران ترامپولین

 

 

 

این محتوا را ارزیابی کنید :