ترامپولین و سلامتی, سلامتی و ورزش

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم چیست؟

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک ناتوانی رشدی است که می تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگ اجتماعی، ارتباطی و رفتاری شود. افراد مبتلا به ASD با روشی متفاوت از اکثر افراد ارتباط برقرار می کنند، تعامل می کنند، رفتار می کنند و یاد می گیرند. یادگیری، تفکر و توانایی های حل مسئله در افراد مبتلا به ASD می تواند طیف وسیعی داشته باشد که از داشتن استعدادهای فوق العاده تا ناتوانی شدید را در بر می گیرد و علایم متفاوتی دارد. برخی از افراد مبتلا به ASD در زندگی روزمره به کمک زیادی نیاز دارند، در حالی که بعضی دیگر به مراقبت کمتری احتیاج دارند. بالا و پایین پریدن بر روی ترامپولین راهی جالب برای کسب آرامش و فعال ماندن تقریباً برای همه بچه هاست. با این حال، ترامپولین برای بچه های مبتلا به اوتیسم، فواید بسیاری دارد. در اینجا فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مقاله ترامپولین و تاثیر بر بیش فعالی را نیز مطالعه نمایید

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

بالا و پایین پریدن بر روی ترامپولین راهی جالب برای کسب آرامش و فعال ماندن تقریباً برای همه بچه هاست. ترامپولین برای کودکان اونیسم نیز مزایای زیادی دارد. با بازدید از صفحه ترامپولین های مهدکودک به شادی بیشتر کودکان خود کمک کنید.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم، بهبود ورودی حسی (sensory input)

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)دچار مشکلات جسمی مربوط به تکانه های عضلات و مفاصل و همچنین حساسیت به حرکت و تعادل هستند. به همین دلیل، بعضی از بچه ها حرکات عجیب و غریب را به نمایش می گذارند یا به ندرت به لمس پاسخ می دهند.

در این مورد، فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم این است که با فراهم نمودن مداوم حرکات بالا و پایین، به طور ناخودآگاه به بچه ها می آموزد که چگونه سیگنال هایی که به مغزشان ارسال می شود را بطور بسیار مؤثرتری تفسیر کنند و به آن پاسخ دهند. این کار باعث کاهش حرکات نوسانی رو به جلو و عقب و بیقراری مشخصی است که از ویژگی های بچه های مبتلا به ASD می باشد. همچنین به آنها کمک می کند تا در یک محیط امن روی توانایی خود در کنترل تعادل کار کنند و آگاهی خود را نسبت به فضا و موقعیت بدنشان در آن محیط بهبود بخشند.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

ورودی های حسی در ارتباط با کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم از جمله فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم است. ورودی حسی در انگلیسی معادل (sensory input) می باشد.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم در مقابله با استرس

کودکان مبتلا به ASD معمولاً استرس بالاتری را تجربه می کنند. بالا و پایین پریدن در ترامپولین می تواند همه آن چیزی باشد که برای آرام کردن آنها لازم است. ترامپولین هایی که دارای حفاظ هستند، یک پناهگاه بی خطر برای کودکانی دارای نیازهای ویژه و نیازمند به فضاهای آرامش بخش و دور از تحریکات زیاد، فراهم می کنند. مینی ترامپولین ها با اندازه نسبتاً کوچک خود، به راحتی و در صورت نیاز جابجا شده و به محل مناسب منتقل می شوند. از فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم، تسکین اضطراب و استرس است.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

بالا و پایین پریدن در ترامپولین می تواند برای آرام کردن تنش های کودکان اوتیسم موثر باشد

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم در افزایش معاشرت و یادگیری

برخی از مبتلایان به طیف اوتیسم در یادگیری مشکل دارند و بسیاری از آنها قادر نیستند با همسالان خود روابط مناسبی برقرار کنند. ترامپولین می تواند به این بچه ها کمک کند تا مشکلات ورودی های حسی را برطرف کنند، و بتوانند راحت تر با محیط و اطرافیان تعامل کنند. حرکات ترامپولین می تواند باعث تقویت یادگیری شود و این مخصوصا زمانی مشخص تر است که با بازی هایی مانند “سیمون می گوید” همراه شود. بالا و پایین پریدن روی ترامپولین چیزی است که همه بچه ها، صرف نظر از توانایی های آنها، می توانند از آن لذت ببرند. به این ترتیب، از مهمترین فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم فراهم ساختن بستر ایده آلی برای ارتباط برقرار کردن این کودکان با بچه های همسن خود می باشد.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

استفاده از ترامپولین روابط اجتماعی کودکان اوتیسم را بهبود می بخشد

چگونه یک خانواده از فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم سود می برد؟

آنچه در اینجا می خوانید تجربه یک خانواده چهار نفره دارای دو پسر مبتلا به اوتیسم است. این ماجرا از زبان مادر خانواده نقل شده و فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم را بازگو می کند:

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم، در خانه ما چه می گذرد؟

ما یک خانواده چهار نفره ایم. دو پسر زیر ۱۲ سال داریم که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم هستند. هر چهار نفر ما به نوعی از اضطراب، بیش فعالی (ADHD)، اختلال توجه (ADD)، اختلالات طیف اوتیسم (ASD)، و ODD و افسردگی رنج می بریم. اوتیسم و بیماری روانی کلماتی هستند که هر روز در خانواده ما تجربه می شوند. هر روز ما غیر قابل پیش بینی است. شرایط ما واقعا خسته کننده است.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

ترامپولین تا حد زیادی نیاز بچه های اوتیسم به جست و خیز را ارضا می کند

از همان اوایل می دانستم که چیزی در مورد پسرانم متفاوت است. اولین فرزند من پرخاشگر و به من دلبسته بود. او دائماً دچار عفونت گوش می شد و قادر به برقراری ارتباط و صحبت کردن با سایر بچه ها نبود. یک سال و نیم بعد که فرزند دوم من به دنیا آمد، دائماً سعی می کرد به او صدمه بزند. اولین باری که او را در بیمارستان دید، قطار اسباب بازی را به سر برادر جدیدش پرتاب کرد. از آن به بعد اوضاع فقط بدتر شد.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم، رابطه برادری چالش برانگیز

هرگز نمی توانیم پسرها را با هم تنها بگذاریم. حتی امروز، که نه سال و نیم از تولد فرزند دوم من گذشته است، او دردسر ایجاد می کند و یا به نوعی به برادرش صدمه می زند. او ظاهرا مانند سایر کودکان است. ولی از ۴ مشکل ADD ، ASD ، اضطراب و ODD رنج می برد. ما غذاهایی را که او دوست دارد، تهیه می کنیم و اسباب بازیهای موثری را در اختیار او می گذاریم. اما، می تواند یک روز سرگرم کننده را در یک لحظه، تبدیل به یک کابوس شبانه کند. پسر کوچکتر من اضطراب، ADHD و ODD دارد.

او همیشه در حال حرکت است و هرگز باز نمی ایستد. از زمان بیدار شدن از خواب تا زمانی که به رختخواب می رود باید کاری انجام دهد. اگر جلوی او را بگیریم، عصبانی می شود. او احساس می کند ندیده گرفته می شود و هر اندازه که سعی می کنیم با او وقت بگذرانیم، هرگز کافی نیست. او محیط خوبی ندارد، اما ما سعی می کنیم خانواده کوچک خود را در کنار هم نگه داریم.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم، در جستجوی راه حل

ما حیاط خلوت خانه را به شیوه کودک پسند درست کرده ایم. خانه ی اسباب بازی را در گوشه ی پشتی قرار داده و برای نقاشی روی دیوارها گچ رنگی گذاشته ایم. کیسه بوکس هم آویزان کرده ایم. به این امید که او روزی یاد بگیرد به جای اینکه به ما مشت بزند، از آن استفاده کند. یک حلقه بسکتبال هم داریم، اما پرکاربرد ترین وسیله بازی، ترامپولین است. برای آشنایی بیشتر با انواع بازی های ترامپولین به مقاله باری های ترامپولین مراجعه نمایید.

فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم

بالا و پایین پریدن روی ترامپولین، عضلات بچه های اوتیسم را قوی و هماهنگی حرکات را تقویت می کند

ترامپولین ۲/۷۵ در ۴/۵ متری فضای زیادی را برای این دو کودک فراهم می کند. وقتی با هم روی ترامپولین هستند، تصمیم میگیریم که چه کسی از چه بخشی از آن استفاده کند. از صلیب وسط به عنوان نقطه مرجع استفاده می کنیم. یک توپ تعادلی برای پسر بزرگ من تحریک حسی فراهم می کند در حالی که بالا و پایین پریدن روی ترامپولین عضلات او را نیز قوی می کند. او توپ را دراز می کند و یک دور بالا و پایین می پرد. ما ترامپولین را بالا و پایین می کنیم و ادای غلطک های بخار جاده صاف کن را در می آوریم. بازی دیگری که می کنیم،

بازی سیارات مهاجم است. توپ ها را به هوا پرتاب می کنیم و بعد از فرود آنها، جا خالی می دهیم. پرش های فوق العاده روی تشک نیازهای حسی او را برآورده می کند. حفاظ توری که در دور تا دور ترامپولین نصب شده است، باعث می شود احساس امنیت کند و لایی های نرمی که داخل آن جلوی توری گذاشته ایم، به او کمک می کند تا بفهمد چه موقع باید متوقف شود.

فواید ترامپولین در بهبود اوتیسم

وقتی بچه ها در طول روز حرکت می کنند آرامش بیشتری دارند. این از فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم است.

سیستم کاور ابری برای تابستان

برای تابستان، ما یک سیستم کاور ابری را در قسمت بالای ترامپولین قرار داده ایم. هر دو بچه دوست دارند زیر آن بپرند. پسر بزرگتر من از پشتک زدن و انجام حرکات کوچک در ابری که او را پوشانده، لذت می برد. فرزند کوچک من برعکس است. وقتی او روی ترامپولین است، همه چیز در مورد فعالیت است. او می پرد، پیچ و تاب می خورد، و ترفندهای جدیدی را امتحان می کند تا اینکه بالاخره خسته شود. او دوستان خود را دور هم جمع می کند تا همه بتوانند روی آن بازی کنند.

سپس در یک روز گرم، هنگامی که همه خسته شده اند، پایین می روند روی کاشی های مرطوب بازی می کنند یا به داخل استخر کودک می روند و در زیر سایه بستنی می خورند. شبها روی ترامپولین، زیر پتوهای کرکی می خوابیم و به ستاره ها نگاه می کنیم. وقتی بچه ها در طول روز حرکت می کنند؛ آرامش بیشتری دارند. این از فواید ترامپولین برای کودکان اوتیسم است.

این محتوا را ارزیابی کنید :