سلامتی و ورزش

جنس کفی ترامپولین

 رویه ترامپولین چیست؟

ترامپولین ورزشی مفرح و سنگین است. ترامپولین از یک چهارچوب فلزی، فنر یا کش و تشک تشکیل شده است .جنس کفی ترامپولین اهمیت زیادی در امنیت کاربران دارد . حالت ارتجاعی تشک که بواسطه فنر ها یا کش های اطراف بوجود می آید؛ باعث به پرواز در آمدن ورزشکار میشود.

اولین دوره حضور ورزش ترامپولین در المپیک، به سال ۲۰۰۰ برمیگردد. هیجان و مهارت بالا باعث شد تا این ورزش جزء ورزش های المپیک محسوب شود . داشتن یک عدد تشک خوب می تواند لذت این بازی را افزایش دهد. از طرفی وجود یک کفی خوب میتواند از شما در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند.

ترامپولین های خانگی، دارای محافظی از جنس تور مقاوم(دور تا دور تشک کشیده شده است) هستند. تور باعث می شود افراد از روی تشک به بیرون پرتاب نشوند. بنابراین وجود این حفاظ در ترامپولین های بزرگ امری ضروری و مهم است. نکته مهم اینکه در صورت نداشتن مهارت لازم، سعی در امتحان حرکات نمایشی نکنید.افرادی به دلیل رعایت نکردن نکاتی مانند انتخاب یک کفی مناسب برای ترامپولین خود، چک نکردن سلامت فنر ها و چارچوب باعث جراحت های زیادی شده اند.

جنس کفی ترامپولین چه تاثیراتی بر کیفیت این ورزش می گذارد؟

کفی ترامپولین از مهمترین اجزای این وسیله مفرح محسوب میشود. جنس کفی ترامپولین باید خاصیت های مختلفی داشته باشد تا بتوان به راحتی و اطمینان از آن استفاده کرد.

اهمیت کفی به حدی است که در نبود آن، این وسیله غیر قابل استفاده خواهد شد. ترامپولین به دلیل تاثیرات خوبی که بر روی سلامت فیزیک ما میگذارد، یکی از بهترین ورزش های مفرح نیز محسوب میشود. نیروی گرانش مسبب انجام این ورزش(ترامپولین) است که همین دلیل باعث تقویت عضلات و استخوان بندی شما میشود.

برای انجام این ورزش شما در ابتدا به یک کفی مناسب و مطلوب نیازمند هستید. بهترین جنس کفی از پلی پروپیلن ساخته میشود. این ماده به نرمی و لطافت بیشتر کفی کمک میکند. الیاف با تراکم بسیار بالایی بافته شده اند تا استحکام کافی را به کفی بدهند. کفی ترامپولین همواره در معرض کشش و تنش های زیادی است؛ به همین دلیل کفی را در معرض حرارت قرار میدهند تا سطحی یکدست و مقاوم تری بوجود بیاید. بعد از انجام این مراحل، کفی را در اشکال مربع، مستطیل، دایره، شش ضلعی و غیره روانه بازار میکنند. این کفی ها به دو صورت معمولی و سفارشی تولید و عرضه می شوند تا دامنه وسیع تری از نیاز های مشتریان را پوشش بدهد.

 

تراکم بالا و نرم بودن، از ویژگی های بارز کفی ترامپولین آیترام از جنس پلی پروپیلن است

 

بهترین جنس برای کفی ترامپولین

مزیت های کفی پلی پروپیلن:

  1. قوی و بادوام:وجود کربن در ساختار شیمیایی پلی پروپیلن باعث میشود کفی استحکام بالایی پیدا کند. از طرفی نخ های دوخت لبه و مکان های اتصال فنر بسیار با کیفیت هستند. پلی پروپیلن در شرایط بد آب و هوایی هم دارای مقاومت بالایی است. این جنس در مقایسه با جنس های دیگر مانند پلاستیک، نایلون و غیره بسیار بهتر است و با قرارگیری آنها(کفی پلی پروپیلن) در شرایط آب و هوایی نامطلوب، باعث خرابی نمی شوند.
  2. نرم و صاف:هنگامی که ورزشکار با پوست بدن خود به سطح ترامپولین برخورد میکند، نرمی سطح کفی، مانع از آسیب دیدن پوست او میشود. در هنگام پرش، کفی تحت فشار ۲۰۰ تنی قرار دارد و پس از اعمال این نیرو، سطح دوباره به حالت صاف خود بازمیگردد. این خصوصیت(بازگشتن به حالت اولیه خود پس از اعمال فشار) به دلیل قرار گیری پلی پروپیلن در ساختار جنس کفی است.
  3. مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش:قرار گیری کفی های معمولی در معرض نور خورشید(اشعه ماورا بنفش) باعث آسیب دیدن و خراب شدن آنها میشود. پلی پروپیلن پر پاترون در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم است و مانع از خراب شدن کفی ترامپولین شما میشود.
  4. منعطف(انعطاف پذیر):پلی پروپیلن پر پاترون انعطاف پذیر است(اما کش نمی آید) و کشش کفی ترامپولین به دلیل وجود فنر هایی است که کفی را به چارچوب ترامپولین متصل میکنند. انعطاف پذیر بودن کفی باعث میشود تا شما پرش متعادل و پایداری داشته باشید و منحرف نشوید(در هر جهتی به کفی برخورد کنید، انعطاف پذیر بودن کفی باعث میشود همه نیروی اعمالی شما بصورت عمودی به کفی اعمال شود و نیروی واکنش هم به همان صورت(قائم) وارد میشود. بدین ترتیب از انحراف شما جلوگیری به عمل می آورد). به دلیل انعطاف بالای این کفی، چروک نمیشود و همواره حالت صاف خود را حفظ میکند.
  5. مقاوم در برابر رطوبت: اگر جنس کفی از نوع پلی پروپیلن پرپاترون باشد، این قابلیت را به شما میدهد تا شما علاوه بر محیط سالن و مسقف، بتوانید در حیاط یا مکانی سر باز هم به انجام این ورزش بپردازید.
  6. ضد لغزش: این جنس(پلی پروپیلن پرپاترون) قابلیت ضد لغزش دارد. با کمک این ویژگی نگران سر خوردن و منحرف شدن روی کفی نباشید.

جنس کفی ترامپولین ضد فرسایش و مقاوم به تابش نور خورشید از پلی پروپیلن ۹۸ درصد است

شرایط نگهداری از کفی

اگر برف زیادی روی کفی ترامپولین شما بنشیند، احتمال خرابی کفی را افزایش میدهد. شما میتوانید با خریداری چادر مناسب(به عنوان پوشش) از کفی ترامپولین خود محافظت کنید. همچنین میتوان کل سازه را از هم جدا کرد و در طول زمستان، آن را در پارکینگ یا انباری قرار داد.

خرید کفی ترامپولین جایگزین

داشتن یک کفی ترامپولین اضافی قبل از پاره شدن کفی، امر معقولی است. چرا که نداشتن یک کفی جایگزین، باعث تاخیر در ورزش کردن شما می شود. کفی های ترامپولین دارای ابعاد و شکل های مختلفی است. باید در هنگام خرید، به سایز و شکل کفی مورد استفاده خود توجه کنید تا بتوانید محصول مورد نیاز خود را به درستی خریداری کنید.

نتیجه گیری

پلی پروپیلن پر پاترون، باکیفیت ترین جنس کفی ترامپولین است که میتوانید از آن استفاده کنید. همچنین این پارچه از امنیت و کارایی خوبی بهره می برد. برای خرید کفی ترامپولین حتما کفی ای را بخرید که در ساختار خود دارای پلی پروپیلن(پروپاترون) باشد. این کفی ها معمولا دارای قیمت بالایی هستند. اما ایمنی و امنیت شما و فرزندانتان در قبال هزینه زیاد، بسیار معقول است.

این محتوا را ارزیابی کنید :