سلامتی و ورزش

آشنایی با برخی از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان

بازی پایه تک پا یک بازی جذاب و مفرح با ترامپولین است که میتواند تمرکز و تعادل کودک را افزایش دهد.
ترامپولین های آیترام iTram برای کودک و نوجوان

در عصر تکنولوژی کودکان دائما به استفاده از بازی های رایانه ای مشغول می باشند. عدم تحرک و نشستن های طولانی و ناصحیح، اثرات سوء بسیاری برای سلامت ، رشد و شکل ستون فقرات و حتی جنبه های روانی و اجتماعی کودکان دارد. استفاده از برخی وسایل ورزشی مانند ترامپولین ، با داشتن جنبه شادی و تفریح و هیجان بالا می توند تا ساعت ها آنها را به ورزش و تحرک وادار کند. در این مقاله سعی بر آن است که شما را با فواید اصلی ترامپولین برای کودکان آشنا کنیم.

تاثیر ترامپولین بر افزایش قد

معرفی فواید اصلی ترامپولین برای کودکان از لحاظ جسمانی

یکی از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان حفظ تناسب اندام آنها است، امروزه که بیشتر کودکان با استفاده از فضای مجازی اوقات خود را می گذرانند و تحرکی ندارند مطمئنا دارای اضافه وزن می شوند، اما با استفاده از ترامپولین می توان کودکان را در مکان متفاوتی مانند خانه ها، مهد کودک ها و مدارس تشویق به تحرک و جست و خیز کرد تا تناسب اندام پیدا کنند.

دویدن، پیاده روی و پریدن از بهترین ورزش هایی هستند که سبب کاهش وزن و تناسب اندام می شوند، با انجام این ورزش ها حرارت بدن افزایش می یابد و این عامل سبب عرق کردن و افزایش سوخت و ساز بدن و در نهایت حذف چربی های اضافی از اندام های بدن می گردد.

یکی دیگر از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان پاکسازی و بهبود کار ریه ها می باشد، چون با بهبود روند اکسیژن رسانی به ماهیچه ها سبب می شود تا اسید لاکتیک کمتری در بدن تشکیل شود و به این علت که ورزشی با شدت پایین تر است می تواند برای کودکانی که دارای تنگی نفس می باشند مناسب باشد.

از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان می توان به این مورد نیز اشاره کرد که این ورزش برای کودکان در تمام سنین خردسالی هم قابل انجام است و چون شدت بالا و پایین پریدن به وزن آنها بستگی دارد ورزش مضری برای مفاصلشان نمی باشد و به آنها آسیبی وارد نمی کند و فقط باید در هنگام فرود مراقب آنها بود که از وسیله به پایین نیفتند.

این وسیله همچنین با فشار یکسانی که روی عضلات بدن ایجاد می کند سبب تقویت استخوان ها و ماهیچه ها می گردد و از پوکی استخوان جلوگیری و به تقویت مفاصل و تاندون ها می پردازد

بسیاری از خانواده ها از دوران کودکی به فکر راهی برای افزایش قد کودکان خود می باشند، در بسیاری از تحقیقات آمده است که از عوامل مهم تاثیرگذار بر قد کودکان می توان به بحث ژنتیک، تغذیه سالم، استراحت و خواب کافی اشاره کرد. اما می توان از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان تاثیر آن بر افزایش قد آنها را نیز ذکر کرد، این وسیله سبب آمادگی جسمانی در بدن کودکان می شود، ورزش های پرشی مانند والیبال و بسکتبال سبب کشش استخوان ها و عضلات بدن کودکان می شوند و می توانند بر رشد قد در سنین رشد تاثیرگذار باشند که استفاده از ترامپولین هم از این قاعده مستثنی نیست.

از دیگر فواید اصلی ترامپولین برای کودکان ایستایی ستون فقرات و خوش اندام شدن آنها می باشد، کودکان در هنگام بالا و پایین پریدن روی این وسیله سعی می کنند راست بایستند، ستون فقرات را صاف نگه دارند، سر و شانه ها را هم به سمت بالا و بدون خمیدگی نگه دارند و همه اینها سبب می شود که آنها قوز نکنند و عادت کنند بهتر راه بروند و بنشینند.

در کل ترامپولین یک وسیله‌ی ورزشی است که می‌تواند موجب سرگرمی و تقویت سلامت جسمی کودکان شود. فواید استفاده از ترامپولین برای کودکان را به شرح زیر نیز میتوان دسته بندی کرد:

1. تقویت عضلات: پریدن روی ترامپولین باعث تقویت عضلات پا، کمر و شکم می‌شود.

2. تقویت تعادل: استفاده از ترامپولین به تقویت توانایی تعادل بدن کمک می‌کند، زیرا کودکان باید توانمندی حفظ تعادل را هنگام پریدن و فرود آمدن یاد بگیرند.

3. بهبود هماهنگی: پریدن روی ترامپولین می‌تواند به بهبود هماهنگی چشم و دست و همچنین هماهنگی بین اعضای بدن کودک کمک کند.

4. سرگرمی و کاهش استرس: پریدن روی ترامپولین برای کودکان سرگرم کننده است و می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب آنها کمک کند.

5. تقویت قلب و ریه: مانند سایر ورزش‌ها، پریدن روی ترامپولین نیز باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود، که می‌تواند به تقویت سیستم قلبی-تنفسی کمک کند.

6. افزایش تراکم استخوان: فعالیت‌های ورزشی وزن‌بار، مانند پریدن روی ترامپولین، می‌تواند به افزایش چگالی استخوانی کمک کند و از استخوان‌ها در برابر شکستگی محافظت کند.

7. تقویت اعتماد به نفس: موفقیت در انجام حرکات و ترفندهای مختلف روی ترامپولین می‌تواند اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهد.

با این حال، مهم است که والدین همیشه نظارت مناسبی بر کودکان داشته باشند هنگام استفاده از ترامپولین تا از مصدومیت‌های احتمالی جلوگیری شود.

تاثیر ترامپولین بر عملکرد قلب و غدد لنفاوی

یکی دیگر از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان این است که استفاده از این وسیله سبب افزایش ضربان قلب، جریان خون و پمپاژ آن می شود و بدین ترتیب به روند اکسیژن رسانی به تمام اعضای بدن هم کمک می شود. ترامپولین سبب تقویت سیستم قلبی عروقی بدن کودکان و بزرگسالان هم می گردد.

یکی دیگر از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان بهبود عملکرد سیستم غدد لنفاوی که از سیستم های مهم بدن می باشد است، وظیفه مهمی که این سیستم در بدن بر عهده دارد دفع ضایعات سلولی و اسیدی مضر از بدن از طریق اندام های دفعی مانند کلیه ها، ریه ها و پوست به خارج است.

کودکان با استفاده از ترامپولین می توانند به راحتی باعث افزایش سوخت و ساز بدن و عرق کردن شوند و از طریق پوست این سموم را دفع کنند و همچنین این ورزش سبب منقبض شدن ماهیچه های زیر شکم می شود و بدین وسیله از طریق روده ها هم این ضایعات موجود در بدن دفع می گردند و کودکان بدن سالم تری خواهند داشت.

موارد بیشماری است از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان در این مقاله گرداوری شده است

فواید اصلی ترامپولین برای کودکان از جنبه آموزشی

بازی حباب پاپ

بازی های آموزشی با ترامپولین

استفاده از ترامپولین جدا از تمام مزایایی که برای جسم کودک دارد میتواند یک اباز مفرح آموزشی نیز بشمار برود  و  می‌تواند به کودکان فرصتی برای یادگیری همزمان با سرگرمی بدهد. در اینجا چند بازی آموزشی با ترامپولین معرفی می‌شود:

  1. شماره‌گذاری: روی ترامپولین با چاک اعداد را نوشته و کودکان را تشویق کنید تا هنگام پریدن بر روی عدد خاصی، آن را بخوانند. این بازی به تقویت مهارت‌های شمارش کودکان کمک می‌کند.
  2. حروف الفبا: مانند بازی شماره‌گذاری، ولی این بار با حروف الفبا. کودکان را تشویق کنید تا هر حرفی که روی آن پریدند، آن را بخوانند یا یک کلمه با آن شروع کنند.
  3. رنگ‌آمیزی: با استفاده از چاک‌های رنگی، نقاط یا دایره‌های رنگی مختلفی روی ترامپولین بکشید و کودکان را تشویق کنید تا هنگام پریدن بر روی رنگ خاصی، نام آن رنگ را بیان کنند.
  4. بازی حافظه: چند جسم یا عروسک روی ترامپولین قرار دهید. سپس یکی از آنها را بردارید و کودکان را بپرسید که کدام یک گم شده است.
  5. ترکیبات موسیقیایی: وقتی کودکان روی ترامپولین می‌پرند، یک الگوی موسیقیایی بزنید (مثلاً با استفاده از یک دسته تصفیه) و کودکان را تشویق کنید تا الگوی پرش خود را با الگوی موسیقیایی شما هماهنگ کنند.
  6. بازی تصویرسازی: یک داستان ساده بگویید و کودکان را تشویق کنید تا با پریدن و استفاده از حرکات مختلف، داستان را تصویرسازی کنند.
  7. بازی مهارت‌های جسمی: تعدادی از اشیاء کوچک (مثل توپ یا عروسک) روی ترامپولین قرار دهید و کودکان را تشویق کنید تا هنگام پریدن آنها را بگیرند یا روی آنها پرش کنند.

مهم است که در همه بازی‌ها، ایمنی کودکان را مد نظر قرار دهید و همیشه نظارت کنید تا از مصدومیت‌های احتمالی جلوگیری شود.

از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان از لحاظ روانی می توان به کاهش اضطراب و استرس و افزایش اعتماد به نفس در آنها اشاره کرد، بسیاری از خانواده ها در دوران کودکی فرزندان خود را با دیگر همسالانشان در خیلی از موارد مقایسه می کنند و این وسیله در بسیاری از موارد سبب از بین رفتن عواقب ناشی از این مقایسات بر شخصیت کودکان می شود.

کودکان در هنگام استفاده از این وسیله احساس آرامش می کنند و چون پرشی منظم دارند فشارهای روزانه را فراموش می کنند.

استفاده از ترامپولین در کودکان علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی سبب افزایش ترشح هورمون آندروفین می گردد و باعث می شود که کودکان هیجانات مضر خود را روی این وسیله تخلیه کنند که این عامل از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان می باشد.

طبق تحقیقات کارشناسان، کودکان با استفاده از این وسیله سرگرم کننده در اوقات فراغت می توانند حفظ کردن تعادل در شرایط گوناگون را یاد بگیرند.

کودکان با بالا و پایین پریدن روی این وسیله در هنگام فرود نیاز به حفظ تعادل خود دارند تا بتوانند در مکان مناسب فرود بیایند و برای این کار باید بین بدن و مغز خود هماهنگی ایجاد کنند که به این ترتیب باید تمام عصب های بینایی و شنوایی خود را هم به کار ببرند و این مورد از فواید اصلی ترامپولین برای کودکان می باشد.

این وسیله همچنین به کودکان آموزش می دهد که بتوانند در مقابل حوادث پیش بینی نشده عکس العمل سریعی انجام دهند و زودتر تصمیم گیری کنند.

برای کسب مقالات بیشتر میتوانید به لینک آلمانی بلیکن مراجعه کنید

(1 امتیاز) : 5/5