ترامپولین و سلامتی, سلامتی و ورزش

ترامپولین و تاثیر آن بر رشد کودکان

ترامپولین و تاثر بر رشد کودک

اکثر والدین می ‌خواهند تا کودک آنها در سنین بزرگسالی از قدی مطلوب برخوردار باشند. در نگاه بسیاری از این والدین، قد مطلوب یک تعریف کامل از افراد بلند قامت است. گویا هر چه بیشتر، بهتر. البته نمی ‌توان بر این انتظار و یا رویای والدین خرده ‌ای گرفت؛ اما به هر صورت قد یک مقوله فیزیولوژیکی است. از فاکتور های بسیاری ناشی می شود که اثرات ارثی می تواند مهمترین عامل در کمیت آن باشد. رشد کودکان در سنین نونهالی تا نوجوانی در مسیر بسیار سریعی قرار می گیرد. البته این مسیر سریع در رشد کودکان ارتباط تنگاتنگ با چگونگی سطح زندگی کودک در سال های ابتدایی زندگی دارد.

به هر صورت برای رسیدن به رشد کودکان به مقدار مطلوب و دلخواه والدین، باید سبک زندگی کودک دچار تغییرات مثبتی گردد؛ از توجه به تغذیه مناسب تا گنجاندن ورزش‌ هایی جذاب و هدفمند در غالب بازی برای کودکان. شاید در نگاه اول پرداختن به این ماجرا ها اعتبار علمی و عملی مطلوبی نداشته باشد.

افزایش قد کودکان

خیلی ها هنوز فکر می کنند که افزایش قد کودکان یک مقوله ژنتیکی است و اگر قرار است کودکی به اعتبار میزان قد والدین خود به مقدار خاصی از قد برسد، احتمالاً بیشتر از آن و یا کمتر از آن نخواهد بود؛ اما در نگاه علمی نهاد های پژوهشی امروزه می ‌توان مسیر متفاوتی را برای آینده کودکان در نظر گرفت. اگر چه نمی توان با بهره گیری از فاکتور های تغذیه و یا ورزش های خاص، تاثیر شگفت انگیزی بر میزان رشد کودکان و افزایش قد کودکان داشت؛ اما می توان این مسیر را بهبود بخشید. در نظر داشته باشید که رشد هر چند مختصر در مسیر افزایش قد کودکان تا چه اندازه می ‌تواند در قد نهایی کودک در دوران بزرگسالی تاثیرگذار باشد. در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی پژوهشی به تاثیرات ترامپولین و افزایش قد بپردازیم.

ورزش و تاثیرات آن بر رشد کودکان

یقیناً ژنتیک اولین و مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر رشد کودکان است و می تواند شاخص های قدی در آینده افراد را مشخص سازد؛ اما ورزش می ‌تواند مسیر بهتری برای رشد کودکان داشته باشد.

ورزش و تاثیرات آن بر رشد کودکان یکی از بحث برانگیز ترین فاکتور ها در تاثیرات محیطی بر افزایش قد کودکان است.رامپولین های مهدکودک وسیله ای مناسب برای افزایش قد کودکان است.

ورزش و تاثیرات آن بر رشد کودکان یکی از بحث برانگیز ترین فاکتور ها در تاثیرات محیطی بر افزایش قد کودکان است.ترامپولین های مهدکودک وسیله ای مناسب برای افزایش قد کودکان است.

ورزش از جمله عوامل محیطی در مسیر رشد کودکان محسوب می شود. عواملی مانند تغذیه، خواب، استراحت، آب و هوا و… از دیگر فاکتور های تاثیرگذار در عوامل محیطی هستند؛ اما هیچ کدام به اندازه ورزش نمی توانند در زمینه رشد کودکان چشمگیر باشند. ورزش و تاثیرات آن بر رشد کودکان یکی از بحث برانگیز ترین فاکتور ها در تاثیرات محیطی بر افزایش قد کودکان است. برخی، این فاکتور ها را بی ‌تأثیر و برخی دیگر همراه با رویکردی مثبت می دانند و گاها در نگاه برخی از پژوهشگران اثرات منفی دیده می شود؛ اما قریب بسیاری از محققان در عرصه ‌های گوناگون رشد کودکان بر تاثیرات مثبت ورزش صحه می‌ گذارند. در این بین نگاه علمی در نوع ورزش متمرکز شده است.

ورزش ها انواع گوناگونی دارند و در این بین ورزش هایی که همراه با پرش هستند، تأثیرات مطلوبی بر رشد کودکان خواهند گذاشت. ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال در این زمره قرار می ‌گیرند؛ اما وقتی در باب رشد کودکان با کمک ورزش صحبت می‌ کنیم، باید به نوعی کودک را با ورزش همراه نماییم که جنبه اجبار و یا آموزش نداشته باشد و بیشتر  بازی و تفریحی جذاب برای کودک بشمار برود.

رشد کودکان و تاثیر افزایش قد با ترامپولین بر آن

برای درک بهتر تاثیرات ترامپولین در رشد کودکان نظر شما را به یکی از مطالعات انجام شده در سطح دانشگاهی با مشارکت دانشگاه علوم پزشگی ارومیه جلب میکنیم. نتایج حاصله از این آزمایش می تواند پاسخ جالبی برای دلیل استفاده از ترامپولین و تاثیر مطلوب آن در کودکان باشد.

ورزش از جمله عوامل محیطی در مسیر رشد کودکان محسوب می شود. عواملی مانند تغذیه، خواب، استراحت، آب و هوا و... از دیگر فاکتور های تاثیرگذار در عوامل محیطی هستند؛ اما هیچ کدام به اندازه ورزش نمی توانند در زمینه رشد کودکان چشمگیر باشند.ترامپولین های مهدکودک وسیله ای مناسب برای افزایش قد کودکان است.

ورزش از جمله عوامل محیطی در مسیر رشد کودکان محسوب می شود. عواملی مانند تغذیه، خواب، استراحت، آب و هوا و… از دیگر فاکتور های تاثیرگذار در عوامل محیطی هستند؛ اما هیچ کدام به اندازه ورزش نمی توانند در زمینه رشد کودکان چشمگیر باشند.ترامپولین های مهدکودک وسیله ای مناسب برای افزایش قد کودکان است.

برای دستیابی به تاثیرات ورزش ترامپولین بر توانمندی های حرکتی دانش آموزان و تاثیرات ترامپولین بر رشد کودکان، سعی در انجام آزمایشی با محوریت دانش آموزان نوجوان صورت گرفته است. محققان مجری این آزمایش، آقایان بهمن عالی زاده، حسن محمد زاده و علی دادرا بوده اند. در چکیده این آزمایش عملی با هدف تاثیرات ترامپولین بر رشد کودکان می‌ خوانیم:

تمرینات بدنی یقیناً می ‌توانند بر مولفه های حرکتی، تن سنجی و تناسب اندام تاثیرگذار باشند؛ اما این تاثیرات به طور متفاوتی خودشان را نشان خواهند داد. در این مقاله، هدف گذاری بر یک مطالعه کامل بر تأثیرات طولانی مدت ترامپولین بر رشد کودکان متمرکز شده است. برنامه ‌های تمرینی انتخاب شده در جامعه هدف که از دانش آموزان پسر ۱۱ الی ۱۴ ساله بوده است، براساس تمرینات آنتروپومتریک و عملکرد های حرکتی دانش ‌آموزان تنظیم شده است.

روش های اتخاذ شده در انجام آزمایش

در این آزمایش، روش کلی بر سنجش معیار های بدنی در قبل و بعد از انجام آزمایش بوده است. از این رو اندازه گیری های تن سنجی، تناسب اندام و تعیین قدرت تنفسی در قبل و بعد از آزمایش برای هر ۲۸ نفر دانش‌ آموز شرکت کننده صورت گرفته است. مدت زمان تعیین شده برای اجرای آزمایش، ۲۰ هفته و در هر هفته ۴ بار برنامه تمرینی با ترامپولین به مدت ۱.۵ ساعت با وجود ۱۰ دقیقه استراحت در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، نوع حرکت های مورد تمرین با دستگاه ترامپولین بر محوریت پرش های بلند و پرش های عمودی بوده  است.

نتایج حاصله در پایان دوره آزمایش

از تحلیل نتایج حاصله در پایان دوره آزمایشی که همراه با اندازه گیری های مکرر بوده است، محققان شاهد تاثیرات چربی P=0.01%، پرش عمودی P=0.001 و پرش بلند P=0.001 بوده اند. این آزمون تأثیرات معنی داری در مقدار چربی دانش آموزان را نشان می دهد.

در دو اندازه گیری، پیرامون قبل و بعد از آزمایش نشان از اختلاف معناداری در درصد چربی (P,0/001=P=5.5=87%)، پرش عمودی (P=0.001, t=05/0) و پرش طولانی (t=10.00, P=0.001) بوده است.

نتیجه گیری های علمی از نتایج آزمایش ترامپولین

در انتهای این تمرین ۲۰ هفته ای با ترامپولین با هدف تعیین تاثیرات آن بر رفتار های حرکتی و فعالیت های بدنی دانش آموزان ۱۱ الی ۱۴ ساله، به نظر می ‌رسد که در این دانش آموزان از نظر آمادگی جسمانی بی هوازی مانند تاثیر بر کاهش درصد چربی بدن نتایج مطلوبی صورت گرفته است. از این رو با توجه به نتایج آزمایش، این پیشنهاد می شود که رویکردی آموزشی بر پایه تمرینات ترامپولین برای دانش‌ آموزان با هدف ارتقا سطح سلامت و بهبود عملکرد های حرکتی در نظر گرفته شود.

 

ترامپولین یک ورزش چند جزئی است که در آن گونه های مختلفی از انواع حرکت ها دیده می شود. از این رو ترامپولین می ‌تواند بر فاکتور های متعددی مانند قدرت بدن، پایداری بدن، پاسخ های هماهنگ عضلانی، دامنه حرکت مفاصل و... تاثیرگذار باشد.ترامپولین های مهدکودک وسیله ای مناسب برای افزایش قد کودکان است.

ترامپولین یک ورزش چند جزئی است که در آن گونه های مختلفی از انواع حرکت ها دیده می شود. از این رو ترامپولین می ‌تواند بر فاکتور های متعددی مانند قدرت بدن، پایداری بدن، پاسخ های هماهنگ عضلانی، دامنه حرکت مفاصل و… تاثیرگذار باشد.ترامپولین های مهدکودک وسیله ای مناسب برای افزایش قد کودکان است.

 

آمادگی جسمانی می تواند به افراد کمک کند تا در فعالیت های روزانه عملکرد های بهتری داشته باشند. عملکرد های مطلوب در فعالیت های جاری زندگی به شدت با وضعیت سلامتی افراد در ارتباط است و می تواند تاثیرات قابل توجهی در کیفیت زندگی آنها داشته باشد. شاید ژنتیک تاثیر عمیقی بر تناسب اندام داشته باشد؛ اما در نهایت این عوامل محیطی مانند میزان فعالیت بدنی، وضعیت اقتصادی، مشاهده تلویزیون و… است که می‌ توانند رشد کودکان را تحت تاثیر بگذارند. از آنجا که سطح تناسب اندام با افزایش سن مسیری نزولی خواهد داشت، حرکت های جسمانی می تواند در مقابله با این پدیده دیده شود. مشارکت های ورزشی در سنین بالا می ‌تواند باعث افزایش آمادگی جسمانی در کنار چربی کمتر بدن باشد. از سوی دیگر عدم تحرک می تواند تاثیرات نامطلوب حرکتی داشته باشد و در نهایت منجر به بروز بیماری ‌های مزمن در افراد باشد. به هر صورت برنامه ‌های ورزشی در بهبود قدرت هوازی، توانمندی های عضلانی، قدرت بی هوازی، توانایی پرش و… در سنین مختلف تاثیرگذار خواهد بود.

در این بین تمرینات با مینی ترامپولین می ‌تواند باعث ایجاد درگیری های بهتری در عضلات اندام های تحتانی باشد. چرا که ترامپولین یک ورزش چند جزئی است که در آن گونه های مختلفی از انواع حرکت ها دیده می شود. از این رو ترامپولین می ‌تواند بر فاکتور های متعددی مانند قدرت بدن، پایداری بدن، پاسخ های هماهنگ عضلانی، دامنه حرکت مفاصل و… تاثیرگذار باشد.

محقق Heitkamp به همراه تیم تحقیقاتی خود توانست تاثیرات ترامپولین در بهبود تعادل و قدرت بدنی را نشان دهد. در تحقیقی دیگر Giagazoglou به همراه همکاران خود تاثیرات مطلوب تمرین با ترامپولین را بر افراد معلول ذهنی بررسی کرده است. در آزمایشات انجام شده که به مدت ۱۱ هفته صورت گرفته بود، مشخص شد که حداقل تغییرات قلبی و تنفسی به همراه تغییراتی قابل توجه در یک جامعه آماری متشکل از ۱۷ زن کم تحرک دیده شده است. البته آزمایشی دیگر با جامعه آماری دانش آموزان ۱۱ الی ۱۴ ساله نیز صورت گرفته است که به قرار زیر است

نمایندگی های ایران ترامپولین

آدرس کارخانه :خراسان رضوی-مشهد- شهرک صنعتی توس، فاز یک ،بلوار تلاش شمالی ۵ ، خیابان صنعتگران ۲ ، واحد ۲۱۳

دفتر پخش مرکزی : خراسان رضوی-مشهد جاده شاندیز به سمت مشهد نبش ویرانی 16 فروشگاه ایران ترامپولین آیترام (ساعت کاری:8 صبح الی 10 شب) | تلفن تماس : 05135412210 | 09120352774 | 09216008486

تهران :جلال آل احمد، حد فاصل پل آزمایش و شهرآرا، روبروی آتشنشانی، پلاک 108 آقای کیانی | تلفن تماس : 05135412210 داخلی 602

شیراز : بلوار رحمت ، خیابان 100متری امام خمینی، روبروی کوچه 17 ، مجتمع ایثارگران، آقای عزیزی | تلفن تماس : 05135412210 داخلی 701

زاهدان : بلوار آزادی ، تقاطع آزادی و امام خمینی، فروشگاه ورزشی جوانان ، آقای مقدم | تلفن تماس : 05135412210 داخلی 801

شرکت کنندگان آزمایش

۳۸ پسر سالم مدرسه ای با میانگین سنی ۶ الی ۱۲ سال که به طور تصادفی از دبستان های شهر اردبیل انتخاب شده اند. این دانش ‌آموزان که هیچ تجربه آموزشی با ورزش ترامپولین نداشته ‌اند، به دو گروه ۱۹ نفره تقسیم شدند. والدین دانش‌آموزان، کاملا از این مطالعه آگاه بودند. به گونه ‌ای که از آنها رضایت کتبی گرفته شده بود.

در طول آزمایش ۵ دانش آموز به دلیل تجربه های قبلی از ورزش ترامپولین و ۵ دانش‌آموز به دلیل عدم حضور مداوم در جلسات تمرینی از مسیر آزمایش کنار گذاشته شدند. این آزمایش مورد تایید دانشگاه ارومیه در سال ۲۰۰۰ میلادی قرار گرفته است.

آنتروپومتری و ترکیب بدن

ارزیابی شرکت کنندگان در آزمایش، طی یک دوره ۲ روزه توسط محققین انجام شد. در روز اول، اندازه گیری های آنتروپومتریک و در روز دوم قسمت توانایی حرکتی مورد بررسی قرار گرفت. این اندازه گیری ها در قبل و بعد از بیست هفته آموزشی با ترامپولین صورت گرفت.

در این آزمایش، معیار شاخص توده بدنی با در نظر گرفتن وزن و قد افراد همراه با فرمول وزن تقسیم بر مجذور قد به متر به عنوان ملاک تغییرات بدن مورد مطالعه قرار گرفت. از طرف دیگر قدرت عضلات تحتانی هر یک از شرکت کنندگان نیز مورد مطالعه کامل بوده است.

شرکت کنندگان در یک گروه آزمایشی ۲۰ هفته ای که هر بار تمرین آن ۱.۵ ساعت همراه با ۱۰ دقیقه استراحت بوده است، به مدت ۴ بار در هفته انجام داده ‌اند. با وجود مشکلات تعادلی دانش آموزان، برخی از نکات برای جلوگیری از آسیب های بدنی در نظر گرفته شد. دانش آموزان موظف به پرش های یک پا، دو پا، پرش با چرخش در جهات گوناگون، تماس دست و پا در هوا در حین تمرین بوده اند. پس از اتمام دوران آموزشی از دانش‌آموزان خواستند که در هر بار تمرین آنچه را که فرا گرفته ‌اند به انجام رسانند. از طرفی شرکت کنندگان فقط تعداد دو بار در هفته و هر بار ۴۵ دقیقه در برنامه‌ های ورزشی مدرسه شرکت جستند.

 اقدامات برای آمادگی جسمانی

در تمرینات، پس از هر بار گرم کردن بدن توانایی حرکتی شرکت کنندگان مورد بررسی قرار می گرفت. آزمون ها به قرار زیر بوده اند:

  • آزمون پرش عمودی برای سنجش قدرت اندام تحتانی
  • آموزش پرش طولانی، آزمونی دیگر برای سنجش قدرت اندام های تحتانی

تحلیل های آماری

برای تمامی متغیر ها آماری توصیفی تدارک دیده شد. در این بین توزیع عادی کلیه متغیر ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت برای تجزیه و تحلیل نهایی، پاسخ های به دست آمده با استفاده از آزمون های t مورد مقایسه قرار گرفتند و در نتایج حاصله از آزمایش متغیر های تن سنجی، هیچ تغییر معناداری در متغیر های بدن همراه با تمرین های ورزش ترامپولین دیده نشد. در واقع تاثیر ورزش ترامپولین در تغییر توانایی تنفسی و یا طاقت بدنی بسیار ناچیز بوده است.

اما این ورزش توانسته است که در میزان چربی بدنی تأثیرات چشمگیر داشته باشد. خصوصیات عضلانی زیر و بغل ران در دوره های آزمایشی دچار تغییرات محسوسی نشد؛ اما یک نتیجه گیری جالب در مطالعات انجام شده حاصل گشت و آن بهبود قابل توجه در توانایی عضلات اندام های تحتانی بود که مربوط به تسریع شدن در روند رشد شرکت کنندگان بوده است.

نتیجه گیری بر اساس آزمایش علمی صورت گرفته

در انجام ورزش ‌های پرش گونه همیشه این انتقاد وجود دارد که فشار بالایی بر مفصل ها در زمان فرود به وجود می ‌آید. فشاری که می ‌تواند در درازمدت تاثیرات منفی بر رشد کودکان داشته باشد. اگر چه می توان ایراد هایی بر این مطالعات داشت؛ اما به هر صورت می توان پذیرفت که نیروی وزنی بدن در زمان فرود بر مفاصل زانو ها مقدار قابل توجهی خواهد بود؛ اما در انجام ورزش ترامپولین شاهد چنین فشاری نیستیم یا این نوروی ضربانی به مفاصل و زانو ها  به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. از طرفی در هنگام آغاز پرش نیز در ورزش ترامپولین شاهد بار بیومکانیکی کمتری بر عضلات و مفاصل پا ها هستیم.

ترامپولین یک ورزش چند جزئی است که در آن گونه های مختلفی از انواع حرکت ها دیده می شود.

ترامپولین یک ورزش چند جزئی است که در آن گونه های مختلفی از انواع حرکت ها دیده می شود.ترامپولین های مهدکودک وسیله ای مناسب برای افزایش قد کودکان است.

البته ترامپولین می ‌تواند تأثیرات مطلوبی در چربی سوزی نیز داشته باشد. ترامپولین را در جمع ورزش‌ های هوازی قرار می دهند. چرا که در این ورزش به نسبت آهسته دویدن بر روی تردمیل، ۶۸ درصد اکسیژن بیشتری مصرف خواهد شد. ترامپولین می ‌تواند باعث ایجاد ضربان قلب یکسانی به اندازه یک دور ملایم در بدن ایجاد نماید. این مقیاس می‌ تواند معرف این واقعیت باشد که ترامپولین توانایی صرف انرژی به اندازه یک دوره ملایم را داشته باشد.

خب، از این مطالعات می ‌توان این ایده را برداشت کرد که ترامپولین می ‌تواند تاثیرات عمیقی بر قدرت بدنی، افزایش قد و حجم مطلوبی از تخلیه انرژی باشد. به گونه ‌ای که به مانند دیگر ورزش ‌های توأم با پرش های پی در پی باعث آسیب های مفصلی نخواهد شد ؛ اما از کجای این ماجرا می توان اثر ترامپولین بر افزایش قد و رشد جسمانی کودکان را تصور کرد؟

اهمیت ترامپولین در جذابیت آن برای کودکان است. در واقع می ‌توان ترامپولین را تنها ورزش واقعی دانست که کودکان با شوق و ذوق به انجام خواهند رسانید. از این رو می ‌توان به راحتی این ورزش سودمند را در جمع کودکان نهادینه کرد. رشد کودکان با ترامپولین امکان پذیر است، به شرط آنکه کودک را با شکل و شمایل یک بازی جذاب؛ اما ورزش سودمند، مشغول جست و خیز در ترامپولین کرده باشیم.

(4 امتیاز) : 4.2/5