سلامتی و ورزش

تمرینات پرش با ورزش هیجان انگیز ترامپولین

افزایش رشد با ورزش های پرشی

پرش چه اهمیتی دارد ؟

پریدن و جهیدن یکی از حرکات بنیادین انسان در چرخه تکاملی است که اغلب با هدف لذت جویی انجام می شود. اما نوعی ریشه های فرار از خطر و حفظ بقا هم در آن مشاهده می شود. حرکت پرش یکی از هیجان آورترین حرکات برای کودکان است. اما در مواردی یادگیری آن و جدا کردن همزمان پاها از زمین دشوارتر از چیزی است که به نظر می رسد. بنابراین به آموزش به وسیله ابزارهای ویژه نیاز دارد. در منابع زیادی به ارزش و اهمیت پرش اشاره شده است.

از آنجایی که خیلی از فعالیت های بشر در جهت مقابله با نیروی گرانش انجام می شود، پس تقویت این مهارت اهمیت زیادی دارد. پریدن هم فعالیتی قدرتی در جهت غلبه بر نیروی گرانش با صرف انرژی زیاد است. به همین دلیل بنیادی ترین حرکت و یکی از ملزومات تقابل با نیروی گرانش است که برای کارکرد صحیح روزانه نیازمند تقویت این حرکت پایه ای هستیم. پریدن موجب پرورش و تقویت تاندون ها، رباط ها و عضلات می شود. حرکت پرش محرکهای بیومکانیکی را با شدت بیشتری فعال می کند. بنابراین نسبت به دویدن اکسیژن رسانی را در رگها بیشتر کرده و برای بدن مفیدتر است. بهبود فشارخون و ضربان قلب در کنار بالا رفتن انعطاف پذیری و هماهنگی اعضای بدن از مهم ترین مزایای پرش در تمرینات مستمر روزانه است. ضمن اینکه تعادل و استواری ساختار بدن و ارتباط بین اندام های حرکتی در بهترین حالت تقویت می شود.

رشد کودکان از زمان نوپایی تا نوجوانی روند سریعی را پیش می گیرد. البته کیفیت این روند تا حد زیادی بستگی به سبک زندگی و نوع تحرکات و تغذیه در سالهای اولیه زندگی دارد.

درست است که رشد قامتی یک مقوله فیزیولوژیک است که مهمترین فاکتور تعیین کننده آن تاثیرات ژنتیکی و ارثی است. اما می توان با تقویت سایر عوامل جانبی مانند پرورش بدن با ورزش و تغذیه رشد قامتی کودک را به حداکثر ظرفیت ممکن رساند.یکی از ورزشهای مفید برای رشد قامتی کودکان استفاده از ترامپولین است. با ترامپولین های مهدکودکی از سنین پایین به فکر رشد قدی کودکانتان باشید.

 

عوامل مختلف بر رشد کودک

آرزوی همه والدین است که کودکشان بیشترین بهره وری را از فرآیند رشد جسمی و قدی داشته باشد. از دیدگاه خیلی از والدین فرزندشان باید فردی بلند قامت باشد. با اینکه نمی توان بر این آرزوی نامعقول کاملا صحه گذاشت، اما هر فردی می تواند بیشترین سهم خود را از ذخیره ژنتیکی دریافت کند. درست است که رشد قامتی یک مقوله فیزیولوژیک است که مهمترین فاکتور تعیین کننده آن تاثیرات ژنتیکی و ارثی است. اما می توان با تقویت سایر عوامل جانبی مانند پرورش بدن با ورزش و تغذیه رشد قامتی کودک را به حداکثر ظرفیت ممکن رساند. رشد کودکان از زمان نوپایی تا نوجوانی روند سریعی را پیش می گیرد. البته کیفیت این روند تا حد زیادی بستگی به سبک زندگی و نوع تحرکات و تغذیه در سالهای اولیه زندگی دارد.

با این توصیف برای تامین حداکثر رشد مطلوب و دلخواه والدین لازم است سبک زندگی کودک تغییرات مثبت مهمی داشته باشد. این تغییرات از تغذیه مفید و مغذی تا گنجاندن تمرینات ورزشی هدفمند را شامل می شود. اما گرایش دادن کودکان به آن فعالیتی که مدنظر ماست کار چندان ساده ای نیست. بنابرای باید ورزش هایی هدفمند اما در قالب بازی که برای کودک هیجان آور و لذت بخش است را انتخاب کنیم.

در دنیای مدرن امروزی تفریحات کودکان با فضای دیجیتال عجین شده است.بنابراین یکی از ماموریت های سخت والدین جدا کردن فرزند از این جاذبه کاذب و علاقه مند کردن به فعالیت های بدنی است. اما جای خوشحالی دارد که کودکان یک سری فعالیت های جسمی مانند پریدن و دویدن و شنا کردن را خیلی دوست دارند. بنابراین با فراهم آوری اندکی جذابیت های محیطی می توان به این خواسته مهم رشدی رسید.

پریدن یک حرکت بنیادین است که در تمام حرکات ورزشی پس از دویدن نمود پیدا مکند و اهمیت بالایی در رشد و توسعه توانایی های فیزیکی دارد.

پریدن یک حرکت بنیادین است که در تمام حرکات ورزشی پس از دویدن نمود پیدا می کند و اهمیت بالایی در رشد و توسعه توانایی های فیزیکی دارد. تمرینات پرش در سنین کودکی میتواند افزایش قد و ارتفاع پرش را در پی داشته باشد. با خرید ترامپولین خانگی و آپارتمانی حافظ سلامتی فرزند دلبندتان باشید.

فاکتور اکتسابی در رشد قدی کودکان

خیلی از مردم تصورمی کنند افزایش قد کودکان یک جریان کاملا تحت کنترل ژنتیک است. با این نوع نگاه کودکان تنها به اندازه میانگین قدی والدین خود رشد خواهند کرد. از این رو این افراد فکر می کنند قد کودک کوتاهتر یا بلندتر از والدین نخواهد شد. اما دیدگاه علمی و پژوهشی باور دیگری را به اثبات رسانده است. با وجود اینکه نمی توان از تاثیر فاکتور ژنتیکی چشم پوشی کرد، اما با برنامه ریزی روی تغذیه اصولی و ورزش های خاص می توان مسیر متفاوتی برای هرم رشد کودک متصور شد.

بگذارید واضح تر بگویم با افزایش تحرکات مناسب بدنی مانند پرش و کشش که انعطاف پذیری بدن را بیشتر می کند در کنار حفظ کیفیت تغذیه و گنجاندن ریز مغذی ها حتی با مختصرترین روند افزایش قد، کودک را به حداکثر رشد قد نهایی میرساند.

تاثیرات ورزش بر رشد کودکان

وراثت اولین آیتم و مهمترین عامل تعیین کننده رشد قامتی و جثه کودک است.

عوامل محیطی تاثیرگذار:

1-ورزش

ورزش هم می توانند دخیل باشد و مسیر رشدی کودک را به طور شگفت انگیزی تغییر دهند. ورزش مهمترین محرک رشدی کودک بعد از تغذیه است.

2- خواب کافی
3-آب و هوا
4-تابش خورشید
5-سلامت جسمی

اما هیچ کدام از موارد بالا تاثیر محرک ورزش را در رشد کودک ندارند.

در این میان همانطور که حتما شنیده اید ورزش هایی که با کشش و پرش و انعطاف ماهیچه های بدن همراه هستند بیشتر مورد بحث قرار دارند. در نگاه علمی به ورزش های تربیت بدنی، ورزش های پرشی مانند بسکتبال و والیبال می توانند تاثیرات مشهودی در افزایش رشد داشته باشند. با این حال نمی توانیم خیلی از کودکان را به انجام این گونه ورزش های تیمی اجبار کنیم. بنابراین باید ورزش هایی با تحرکات بدنی مشابه مانند ترامپولین را جایگزین کنیم. ورزشی که چند سالی است بسیار مورد توجه فعالان رشته های مختلف ورزشی قرار گرفته است.

یکی از پارامتر های مهم در افزایش رشد ورزشهای پرشی هستند.

یکی از پارامتر های مهم در افزایش رشد ورزشهای مرتبط با پرش هستند که میتوانند افزایش قد و حتی ارتفاع پرش را در پی داشته باشند.ترامپولین های تخته ای و شهربازی جزو وسایل محبوب و مورد علاقه کودکان هستند.

تاثیر پرش با ترامپولین در افزایش قد کودک

برای اثبات تاثیر ورزش های توام با پرش در افزایش رشد کودکان لازم بود به پژوهش های علمی و دانشگاهی استناد کنیم. از این رو نتایج یکی از این مطالعات را در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بررسی کردیم. آزمایش نتایج جالبی از تاثیر مطلوب ترامپولین بر نوسانات رشدی نشان داد. آزمایش روی دانش آموزان پسر 11 تا 14 سال انجام شد. سپس وضعیت بدنی پیش از آزمایش و پس از آن با معیارهای خاصی مورد سنجش قرار گرفت. در این برنامه ریزی حرکتی 28 دانش آموز در طی بازه زمانی 20 هفته برای اجرای تمرینات آنتروپومتریک تحت ارزیابی قرار گرفتند.

در مدت ارزیابی، دانش آموزان در هر هفته 4 مرتبه تمرین با ترامپولین در مدت 1.5 ساعت در کنار بازه استراحتی انجام دادند. تمرینات با مدل پرش های عمودی بلند طراحی شد. در نهایت مشخص شد تمرینات برای توانمندیهای عضلانی، توانایی پرش، بهبود قدرت هوازی، تقویت تعادل و پایداری بدن و دامنه حرکات مفاصل و پاسخ های هماهنگ عضلانی و… تاثیرات عالی داشته است.

 

مزایای پرش با ترامپولین برای کودکان

شنیدن نام ترامپولین با احساس هیجان همراه است. وسیله ای لذت بخش و سرگرم کننده که بچه ها را کاملا به وجد می آورد به طوری که نمی توانند جلوی خنده شان را بگیرند. اما آیا می دانید این ورزش به ظاهر ساده چه فواید ذهنی و جسمی برای سلامتی کودکان دارد؟

افزایش انرژی و سلامت قلب

جالب است بدانید ترامپولین در کنار هیجان بالا به دلیل افزایش جریان خون، اکسیژن بیشتری به بدن می رساند و سطح انرژی را بالاتر می برد. این کار به ارتقای سطح هوشیاری نیز کمک می کند. علاوه بر این با هر ده دقیقه جست و خیز روزانه روی ترامپولین با افزایش ضربان قلب، ماهیچه های قلبی عروقی تقویت می شوند. حالا تصور کنید کودکانی که دائم پای گوشی های موبایل و لپ تاپ هستند، در مقابل می توانند با تحرک داشتن چه شادابی و سلامت جسمی به دست بیاورند.

مزایای بیشمار پرش در سلامت کودک

پرش در سلامت کودک نقش بزرگی ایفا میکند به نحوی که در منابع مختلف پس از دویدن مهمترین عامل رشد و توسعه توانایی های فیزیکی و هوشی میشود. پرش روی ترامپولین باغی ویلا و فضای باز روح کودک شما را جلا خواهد داد.

تقویت مهارتهای حرکتی و تعادلی با پرش

شاید در نگاه اول نتوانید درک کنید ترامپولین چگونه باعث ایجاد هماهنگی و تعادل بین عضلات می شود. باید خاطر نشان کرد که با هر دفعه پریدن روی ترامپولین مرکز ثقل بدن تغییر می کند. اینجاست که کودکان با حرکات تعادلی و تغییر موقعیت، واکنش سریع نشان می دهند تا وضعیت ثابتی را حفظ کنند. این فرآیند ترکیبی از پرش همراه با تلاش برای حفظ تعادل و تمرکز است. بنابراین چندین مهارت حرکتی و ذهنی همزمان با هم بهبود پیدا می کنند. ورزش ترامپولین به بازسازی و تراکم استخوانها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

تقویت شادی ذهنی و اعتماد به نفس

ورزش هایی که با پریدن همراه هستند، علاوه بر افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی، به آزاد شدن اندروفین بیشتر و در نتیجه افزایش احساس شادی کمک می کنند. این حالت بالا و پایین پریدن لذت بخش روی ترامپولین به خصوص برای کودکان دچار ناتوانی های ذهنی و جسمی بسیار مناسب است. به جز در موارد خاص منع حرکت، کودکانی مانند کیس های اوتیستیک که در ارتباط با محیط پیرامون و انجام بازی های هدفمند دچار مشکل هستند، با ترامپولین احساس آرامش و راحتی تجربه می کنند. مزید بر اینکه تقویت توده عضلانی و بهبود تنفس که با پرش روی ترامپولین در بچه های اتیسم اتفاق می افتد، در جبران ضعف های عضلانی و تقویت مهارتهای حسی بسیار عالی است.

این ورزش به خصوص برای کودکانی که فوبیاهای خاص مانند ترس از ارتفاع و ترس از حرکات ناگهانی دارند بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس است. به طور واضح تر می توان گفت کودکان در حال جست و خیز و پرش روی ترامپولین شجاعت و قدرتی را تجربه می کنند که احساس موفقیت به آنها می دهد.

تصویر کشیده شده توسط کودک 4 ساله از مشتریان ترامپولین های ایترام

تصویر کشیده شده توسط کودک 4 ساله از مشتریان ترامپولین های ایترام در توصیف لذت پرش، در سایت ما قیمت ترامپولین را بررسی کنید و لذت بازی های کودکانه را به کودک خود هدیه دهید.

افزایش تمرکز و یادگیری

یکی از فواید عالی پرش با ترامپولین افزایش تمرکز کودک با تلاش برای حفظ هماهنگی و تعادل است. با این توصیف این حرکات پرشی نه تنها انرژی های منفی کودک را تخلیه می کند، بلکه به آرام سازی و بهبود تمرکز آنها کمک خواهد کرد. نهایتا در بهبود یادگیری آنها موثر خواهد بود. ضمنا خود این ابزار به تنهایی می تواند با ایجاد الگوهای حرکتی مانند پرش روی اشکال رنگی و شمارش اعداد و افزودن حرکاتی مانند دست زدن، بالا آوردن زانو و پیروی از دستور العملها به یادگیری آنها کمک کند. حرکات پرشی ترامپولین ارتباط بین ذهن و بدن و همچنین اعصاب بینایی و شنوایی را تقویت می کند.

بهبود وضعیت ساختاری بدن و تقویت سیستم ایمنی

پریدن روی ترامپولین علاوه بر کمک به هماهنگی و حفظ تعادل دو جانبه بدن، وضعیت ساختار ستون فقرات را بهبود می بخشد. کودکان روی سطح پرش بالا و پایین می پرند و دائما مرکز ثقل بدن را کاملا کشیده و در راستای پاها و سر به حالت تعادل نگه می دارند. این هماهنگی عضلانی به حفظ ساختار صحیح فیزیولوژیک کمک می کند.

پرش روی ترامپولین نوعی ورزش شدید است که به طور مداوم به دفع سموم بدن و بهبود گردش خون کمک می کند. اندام های داخلی تحرک بیشتری پیدا می کنند و سیستم لنفاوی به فعالیت بیشتر واداشته می شود. با این حرکات پی در پی، سموم از سلولها خارج شده و مواد مغذی جذب سلولها می شود. بالا و پایین پریدن جریان این مواد را تسهیل می کند.

بهبود تنفس در هوای تازه

با وجود تمام مواردی که عنوان شد، اولین و پایه ای ترین مزیت ترامپولین خارج کردن کودکان از خانه و تنفس هوای تازه است. هنگامی که کودک در حال پرش و تنفس مدام و سریع است، همزمان ریه و گردش خون و کل اندام های حرکتی شدیدا در حال فعالیت هستند. بنابراین در کنار شادی و هیجان بی پایان لحظه به لحظه سلامت و قوای بدنی کودک بهبود پیدا می کند. دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید یکی دیگر از مزایای فراوان بازی با ترامپولین است.

تصویر سازی زیبای کودک درباره پرش با ترامپولین توسط یکی از کودکان مشتریان آیترام

تصویر سازی زیبای کودک از پرش با ترامپولین ترسیم شده توسط یکی از کودکان دوستدار آیترام. با دیدار از صفحه مرجع ترامپولین کودکان خود را از کودکی با ورزش با ترامپولین آشنا کنید.

فواید پرش جفت پا

پریدن جفت پا به دلیل افزایش وزنی که در برابر نیروی جاذبه ایجاد می کند، موجب کالری سوزی بیشتر می شود. از این رو با تکرار مداوم این حرکت می توان وزن بدن را در حالت ایده آل نگه داشت. با کسب مهارتهای بیشتر در پرش جفت پای عمودی قدرت عضلانی و توان محافظتی مفاصل بیشتر می شود. این تمرین همراه با تمرینات کششی و جهشی احتمال آسیب به مفاصل را کاهش می دهد. به همین دلیل برای افرادی که در معرض آسیب به مفاصل هستند مانند ورزشکاران حرفه ای و فوتبالیست ها و بسکتبالیست ها خیلی مناسب است.

تمرینات پرش عضلات شکم، رانها، بازوها،ساق پاها را سفت تر کرده و به تعادل می رساند. افزایش سم زدایی در این روند به حذف چربیهای بدن کمک می کند. حرکات ریتمیک بالا و پایین در ترامپولین که به سبب جاذبه ایجاد می شود، نه تنها آسیبی به بدن نمی زند، بلکه سلولها و عضلات را درگیر کرده و تاثیرات معجزه گری دارد.

پریدن چه مقدار کالری می سوزاند؟

طناب زدن یک ورزش هوازی است. این ورزش با مصرف بالای انرژی تا حد زیادی می تواند در کاهش وزن موثر باشد. حتما مشاهده کرده اید که ورزشکاران حرفه ای از این تمرین کالری سوز و در عین حال تقویت کننده عضلات برای بهبود وضعیت بدنی و آمادگی جسمانی خود بهره می برند. جالب است بدانید با هر دقیقه طناب زنی حدودا 10 تا 12 کیلوکالری انرژی مصرف می شود. حال آنکه این میزان انرژی معادل انرژی صرف شده در دو میدانی با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت است. با این اوصاف کار روی ترامپولین تا 68 درصد در مقایسه با نیم ساعت دویدن موثر تر عمل می کند.

پرش روی ترامپولین مشابه طناب زدن است. بنابراین به همان اندازه می تواند در کالری سوزی موثر باشد.

ارتقای  ارتفای پرش با ترامپولین

یکی از مزایای قابل توجه ترامپولین تقویت مهارت پرشی در تمام سنین است. سطح ارتجاعی ترامپولین با وجود فنرهای موجود در کفی، ارتفاع پرش را بیشتر می کند. از آنجایی که با هر بار پرش ایجاد انحراف ساده منجر به حرکات افقی می شود، شخص ورزشکار ناگزیر است دائما بدن خود را در حالت تعادل روی ترامپولین حفظ کند. در نتیجه تعادل و با تمرکز پرش ها در راستای ستون فقرات ارتفاع پرش افزایش پیدا می کند. تشک ترامپولین با خاصیت ارتجاعی که دارد فرآیند کششی عالی فراهم میکند.

(1 امتیاز) : 1/5