ترامپولین و سلامتی

ترامپولین چیست ؟ ورزشی نوین به نام جامپینگ فیتنس

بهترین ترامپولین جامپینگ فیتنس چه برندی است

ترامپولین چیست ؟ آیا با ترامپولین به عنوان یک وسیله ورزشی و حتی درمانی آشنا هستید؟

ترامپولین چیست ؟ ترامپولین (TRAMPOLINE) در لغت به معنی بلند و محکم پریدن است. در عام با نام تشک پرش درجا و  یا جامپینگ شناخته میشود. این وسیله از دیرباز در جهت تقویت انعطاف و چالاکی ورزشکاران فعال، در زمینه ژیمناستیک مورد استفاده قرار میگرفته است.مخترع این وسیله Georg Nissen  در سال ۱۹۷۱ با اختراع ترامپولین به عنوان یک وسیله تخصصی در ورزش ژیمناستیک و تشکیل انجمن ترامپولین امریکا USTA  رشته ای جدید در تاریخ ورزش های نوین و سلامتی ایجاد نمود.

پس از آن  با توجه به مزایای فراوان این ابزار، از آن در تمرینات آمادگی جسمانی فضانوردان NASA مورد استفاده قرار گرفت. اثر بخشی این وسیله به اندازه ای بود که Carter, Albert E از انجمن جهانی سلامت و ورزش ( The National institute of Reboundology and Health, Inc. Edmonds Washington ) در مصاحبه ای در سال ۱۹۷۹ ترامپولین را به عنوان موثرترین حرکت ورزشی و اصلاحی طراحی شده توسط بشر معرفی کرد.(برای مطالعه کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید)

در سالیان اخیر در کشورهای توسعه یافته نه تنها  به عنوان تفریح خردسالان، بلکه جهت استفاده ورزشکاران در رشته های مختلف ورزش هوازی مانند ایروبیک، پیلاتس، زومبا و  همچنین توانبخشی به سالمندان در مراکز فیزیوتراپی نیز  استفاده میشود.

                                            

ترامپولین خانگی

ترامپولین خانگی

مزایای استفاده از ترامپولین چیست ؟

الف) مزایای فیزیکی در استفاده از ریباندر

تقویت  قلب و عروق:

ترامپولین یک ورزش هوازی و قدرتی به طور همزمان محسوب می شود . پریدن بر روی ترامپولین ضربان قلب را به آرامی افزایش می‌دهد و تمرینی عالی برای قلب، مغز و اعضای حیاتی بدن است. همچنین پریدن با تقویت عضلات قلب و بهبود سیستم گردش خون ،باعث فواید دیگری از جمله کاهش ضربان قلب در حال استراحت، کاهش سطح کلسترول، کاهش سطح تری گلیسیرید نیز می شود.

تمرینات عضلانی:

بر خلاف تمرینات هدفمند، پریدن نیاز به استفاده از عضلات متعدد دارد.هنگامی که شما می پرید، از کل اعضای بدن خود استفاده می کنید واین باعث مشود که تمام عضلات مختلف به طور همزمان کار کنند.

به همین علت کلیه عضلات بدن، از عضلات شکم و سرشانه تا عضلات ران و ساق پا به طور همزمان تقویت می شوند.

تقویت تراکم استخوانی و جلوگیری از پوکی استخوان:

همانطور که ما مسن تر می شویم، استخوان های ما شکننده تر می شوند و بسیار مهم است که تمریناتی را انجام دهیم که تراکم استخوان ما را بهبود می بخشد. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که ترامپولین کارهای حرفه ای، تراکم استخوان بالاتری در لگن و ستون فقرات نسبت به همسالان خود داشتند. البته، اکثر مردم ترامپولین کار حرفه ای نیستند، اما داده ها نشان می دهد که استفاده از ترامپولین حتی به صورت نامنظم می تواند به تقویت استخوان های شما کمک کند، که احتمال پوکی استخوان را کاهش می دهد.

ترامپولین چیست؟ و برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به مزایای بی شمار مطرح شده در استفاده از ترامپولین، این سوال ایجاد می شود که چه کسانی می توانند از ورزش جامپینگ و ترامپولین استفاده کنند؟ حقیقت آن است که هر فرد سالم از بازه سنی 3 الی 60 سال که مشکل فیزیکی و یا ناتوانی خاصی ندارد می تواند با اطمینان از ترامپولین استفاده کند.

کاهش وزن:

ترکیبی از ورزش قلبی عروقی و تقویت عضلات است که به کاهش وزن کمک می‌کند. همانطور که عضلات تقویت می‌شوند با افزایش متابولیسم سوزاندن هم صورت می گیرد. با پریدن بر روی ترامپولین برای  ۵-۱۰ دقیقه، ۳ الی ۴ بار در هفته، شاهد کاهش وزن خواهید بود.بر اساس تحقیقات انجام شده ۱۰ دقیقه استفاده از ترامپولین معادل ۳۳ دقیقه دویدن با سرعت معمولی کالری مصرف میکند.

انعطاف‌پذیری:

با افزایش سن، مستعد کاهش تراکم استخوان هستیم که می تواند احتمال آسیب دیدگی در هنگام زمین خوردن را افزایش دهد. اما یک مطالعه نشان داد که 14 هفته تمرینات مینی ترامپولین توانایی سالمندان را برای بازیابی تعادل قبل از زمین خوردن تا حدود 35 درصد افزایش می دهد. ریباند با تعادل که به هماهنگی و مهارت های حرکتی بهتر مرتبط است، می تواند به ویژه برای افرادی که در معرض خطر افتادن هستند مهم باشد.

عدم آسیب به مفاصل، تاندون و رباط:

این وسیله به کلی آسیب های ناشی از ورزش بر روی سطح سخت را از بین می برد. همچنین انجام حرکات انفجاری و دشوار در ورزش های هوازی را برای دوستداران ورزش با سنین بالا ممکن می سازد. ترامپولین و پرش بر روی آن به آرامی فشار را بروی عضلات و مفاصل بالا برده و سپس به آرامی نیز کاهش می دهد. همین ویژگی باعث میشود که برای افراد سالمند یا توان یاب و یا کودکان نوپا بسیار راحت، ایده آل و ایمن باشد. هر فرد با توجه به سطح توان خود می تواند میزان پرش و حرکت خود را انتخاب نماید و به مرور و بدون زحمت و مشقت زیاد توان ورزشی خود را بالا ببرد.

توسعه قابلیت تعادل و هماهنگی:

ترامپولین در ابتدا برای آموزش ژیمناستیک کاران استفاده می شد. تعادل بر روی ترامپولین بسیار مهم است. فرد بر روی ترامپولین به طور مداوم در حال حرکت است و با شناخت مرکز ثقل بدن، می آموزند چگونه تعادل خود را در همه حالات حفظ نمایند. پریدن بخشی از مغز و چشم و گوش میانی را که مربوط به تعادل و حرکت است تقویت و هماهنگ می کند.

توسعه مهارت‌های حرکتی:

مغز مجبور به عملکرد دو طرفه در هنگام پرش می شود. هر دو طرف مغز برای حفظ هماهنگی و تعادل بدن با هم کار  می کنند. در نتیجه این امر، مهارت‌های حرکتی فرد افزایش می‌ یابد.استفاده و تمرین با ترامپولین خصوصا برای کودکان نوپا بسیار مفید است و مهارت های حرکتی و تعادلی آنها را بسیار تقویت می کند.

درمان افسردگی و اضطاب:

تحقیقات علمی جدید نشان داده که هیچ دارویی مانند ورزش در درمان افسردگی تاثیرگذار نیست. انجام هر ورزش هوازی که مشتاق به انجام آن باشید باعث ترشح  اندروفین و سروتونین شده و باعث نشاط و شادابی و درنتیجه کاهش علایم افسردگی  میشود. استفاده از ترامپولین، سرعت گردش خون به ماهیچه های کمتر استفاده شده در طول روز را افزایش داده، و عضلات بیش استفاده شده و خسته را شل کرده و ترشح اندروفین در مغز را فراهم میکند. به این ترتیب حس آسودگی و شادابی به بدن باز می گردد. آسانی استفاده از ترامپولین و همچنین حس لذت بخش پریدن باعث می شود که اینرسی و مقاوت شما در برابر انجام ورزش و داشتن تحرک کاهش یابد . پرش خصوصا برای کودکان و نوجوانان باعث تخلیه انرژی منفی و به خصوص کاهش سطح اضطراب آنان میشود.

تقویت سیستم لنفاوی:

سیستم لنفاوی بدن مسئولیت جمع آوری و دفع سموم بدن را بر عهده دارد. این سیستم فاقد عضله می باشد و برای فعالیت بهتر ،نیازمند تحرک بدن و تعریق است. جاذبه مانع اصلی تخلیه لنف از دست و پا به سمت مرکز بدن است و سیستم لنفاوی مانند قلب نیست تا حتی بدون تحرک بدن به فعالیت خود ادامه دهد. ترامپولین وسیله ایست که با کمترین مصرف انرژی و آسیب بیشترین تحرک را به بدن اعمال میکند. تحرک کلیه اجزای بدن، گردش مایعات لنفاوی را در بدن تسهیل میکند. جاذبه معکوس که هنگام فرود بر روی ترامپولین ایجاد می شود بهترین تمرین برای تخلیه لنف از دست و پا می باشد.

ب) مزایای آموزشی ترامپولین چیست ؟

کودکان و بزرگسالان که به طور منظم از ترامپولین استفاده میکنند به نتایج بسیار مثبتی دست می یابند.

تاثیر در کنترل حرکت بدن (حرکات اصلاحی):

از آنجا که ترامپولین کنترل و هماهنگی عضلات را می‌آموزد، کودکان با استفاده از این دستگاه توانایی های حرکتی خود را توسعه میدهند. با رشد و تکامل توانایی حرکتی، در سنین بالاتر شاهد شکوفایی استعداد های ورزشی در نوجوانان و جوانان خواهیم بود.

تداوم آموزش و علاقه مندی به ورزش:

یکی از عوامل اصلی علاقه مندی به ورزش سهولت انجام و ساده بودن مهارت لازم برای آن است.  پریدن و مهارت مربوط به آن در همه افراد و حتی کودکان نوپا وجود دارد. به همین علت احتیاج به یادگیری و آموزش ویژه در استفاده از ترامپولین وجود ندارد. کافی است بر روی آن قرار بگیرید و اولین حرکت را انجام دهید. پرش ها به آسانی ادامه خواهند یافت و در صورت تمایل می توانید نوع پرش و حرکات اضافه تر انجام دهید و یا شدت پرش را افزایش دهید. همه چیز تحت کنترل و مطابق میل شماست و این دلیل اصلی لذت کودکان و نوجوانان در استفاده از ترامپولین است. آسان بودن شروع و ادامه ورزش با ترامپولین باعث می شود شما به ورزش علاقه مند شده و تکرار و استمرار آن برای شما راحت و دلنشین باشد.

با کیفیت ترین ترامپولین های کشور با برند آیترام در پاسخ به بهترین قیمت ترامپولین برای فراهم کردن شادی کودکان

با کیفیت ترین ترامپولین های کشور با برند آیترام در پاسخ به بهترین قیمت ترامپولین برای فراهم کردن شادی کودکان

جهت مطالعه گزارش مرکز تحقیقات ناسا در بررسی مزایای ترامپولین بر بدن ورزشکاران  اینجا را کلیک نمایید

با خرید ترامپولین یک قدم مثبت در جهت سلامت خود و خانواده عزیزتان بردارید.

کودکان از سن 3 تا 6 سال: حدااقل سن مورد استفاده برای ترامپولین 3 سال می باشد . یعنی فردی که راه رفتن، ایستادن و پریدن های اولیه را آموخته باشد. هرچند برخی کودکان در سن کمتر این توانایی ها را دارا هستند می توانند از ترامپولین استفاده کنند اما آموزش پذیری، فرمان پذیری ، رعایت تذکرات ایمنی نیز مهم است. ترامپولین حتی به آموزش پرش در کودکان، سفت شدن عضلات لگن و بهبود تعادل و هماهنگی عصب و عضله بسیار موثر است. کودکان علی الخصوص پسر ها احتیاج به تخلیه انرژی دارند که در این مورد ترامپولین یک کمک بزرگ در وضعیت آپارتمان نشینی فعلی میباشد. برای کودکان 3 تا 6 سال استفاده از محافظ توری الزامی می باشد.

کودکان بزرگ تر از 6 سال و نوجوانان : در این سن، مهم ترین معظل خانواده ها عدم تحرک کودک و عادت به تلویزین، موبایل و کامپیوتر است. ترامپولین می تواند یک ورزش مفرح، همیشگی، ساده و در دسترس باشد.

بزرگسالان : ترامپولین معضلات پشت میز نشینی ، افزایش وزن، و شروع بیماری های ناشی از عدم تحرک را کاهش می دهد . همچنین ابزاری مناسب برای کاهش استرس و افسردگی برای بزرگسالان می باشد. ترامپولین هر کجا که باشد در خانه، محل کار، باشگاه و یا حتی آپلرتمان های کوچک قابل استفاده است. بدون مقدمه و اتلاف وقت ورزش را شروع کنید.انتخاب و خرید ترامپولین خانگی یک تصمیم به صرفه و راحت برای قرار دادن ورزش و تحرک در راستای سلامتی خانواده می باشد.

افراد سالمند: با افزایش سن و کمترشدن تحرک و توان جسمی، عوارض بسیاری گریبانگیر افراد شالمند می شود. از پوکی استخوان، تحلیل رفتن ماهیچه ها، کاهش تعادل و انعطاف پذیری و فشار خون تا مشکلات روحی مانند گوشه گیر شدن و افسردگی. ویژگی های ترامپولین به دلیل اینکه به عضلات و مفاصل آسیب وارد نمی کند و می توان شدت تمرین را متناسب با توانایی فرد انتخاب کرد گزینه مناسبی برای سالمندان می باشد.

ورزشکاران حرفه ای: تقویت عضلات کل بدن به صورت هماهنگ و یکسان برای ورزشکاران حرفه ای بسیار اهمیت دارد. این مورد که هر روز بتوان شدت و قدرت لازم برای تمرینات را بالا برد نیز می تواند باعث شود که ترامپولین یک وسیله تمرینی ایده آل در کنار هر ورزشی مطرح گردد. افزایش دقت، تمرکز، قدرت ماهیچه ها، هماهنگی عصب و عضله به صورت همزمانمی تواند برای هر ورزشکار حرفه ای جذاب باشد.[/vc_column_text]

بهترین ترامپولین چیست؟

ترامپولین های آیترام در سایز ها و طرح های مختلفی تولید می شوند.کارشناسان فروش شرکت آیترام با توجه مکان مورد استفاده، بازه سنی و وزنی افراد استفاده کننده ، سطح ایمنی لازم، تجهیزات اضافه و سطح بودجه تخصیص داده شده می توانند بهترین انتخاب را به شما ارائه دهند. برای خرید ترامپولین امکان مشاوره تلفنی، آنلاین و یا از طریق فرم پرسشنامه در صفحه ارتباط با آیترام میسر می باشد. اما در اینجا خلاصه ای از بهترین انتخاب ها را خدمت شما ارائه می کنیم. همچنین هدف ما در شرکت تولیدی آیترام ، ارائه باکیفیت ترین با بهترین قیمت ترامپولین بوده و هست.

سفارش و یا مشورت با کارشناس فروش در whatsApp

شماره تماس مستقیم  کارشناس فروش

۰۹۲۱۶۰۰۸۴۸۶
[/vc_column][/vc_row]

بهترین قیمت ترامپولین چیست ؟: بهترین قیمت مربوط به ترامپولین های فنری آپارتمانی است. چرا که هزینه تعمیر و گه داری کمتری نسبتا به ترامپولین های کشی دارند.

بهترین کیفیت ترامپولین : ترامپولین های کشی بهترین پرش و کمترین صدا را ایجاد می کنند ولی قیمت بالاتری دارند.

برای کودکان مناسبت ترین ترامپولین چیست ؟ :

برای باغ و فضای باز  بهترین ترامپولین چیست ؟ :

بهترین برای بزرگسالان چیست:

بهترین باشگاهی:

شرایط لازم برای استفاده از ترامپولین چیست؟

استفاده از ترامپولین و جامپینگ احتیاج به آماده سازی و یا وسیله خاصی ندارد. اما بهتر است پس از یک روز در مدرسه یا نشستن طولانی مدت جلوی صفحه نمایش، چند دقیقه با ورزش و حرکات کششی ساده بدن خود را گرم کنند. این به جلوگیری از کشیده شدن ماهیچه ها کمک می کند و بازه حرکتی ماهیچه ها و مفاصل را افزایش می دهد. در ادامه حرکاتی پیشنهاد میشود که می تواند موثر باشد اما باز هم تاکید می کنیم در استفاده از ترامپولین لزومی به انجام نرمش نیست و ساده شروع کنید. کافیست بر روی ترامپولین قرار بگیرید و اولین پرش آرام خود را انجام دهید.

حرکات کشش سادهرای کمک به شل شدن ماهیچه ها و جلوگیری از آسیب، برخی از تمرینات کششی مانند لمس انگشتان پا یا کشش دست ها به سمت بالا را انجام دهید.

حرکات تعادلی : برخی از تمرینات تعادلی مانند ایستادن روی یک پا یا راه رفتن از پاشنه تا پنجه را تمرین کنید تا بدن را برای انجام حرکات روی ترامپولین آماده کند.

شروع با پرش های کوچک :به تدریج شروع به پریدن روی ترامپولین کنید و با پرش های کوچک شروع کنید و به تدریج شدت و ارتفاع را افزایش دهید.

پرش در حد توان و استراحت بین ورزش :در صورت لزوم استراحت کنید و به بدن خود گوش دهید. اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، پریدن را متوقف کنید و استراحت کنید.

خنک کردن بدن پس از پرش:با یک دوره آرام کردن بدن ورزش را خاتمه دهید. برای کمک به جلوگیری از سفتی و درد عضلانی و کاهش تدریجی ضربان قلب میتوانید پرش های کوچک و یا فقط ریباند کردن آرام بر روی ترامپولین و یا پیاده روی سبک، ورزش را پایان دهید.

تجهیزات و لوازم جانبی ترامپولین چیست؟

ترامپولین همانطور که قبلا گفته شد از یک فریم آهنی به شکل گرد و یا شش ظلعی تشکیل شده که با پایه در ارتفاع مشخصی از زمین قرار میگیرد. یک کفی کشسان از طریق فنر و یا کش به آن وصل می گردد. این پایه ای ترین حالت ترامپولین می باشد. اما با توجه به فرد استفاده کننده از لحاظ سن و وزن و همچنین مکان مورد استفاده و یا سایر ویژگی ها می توان تجهیزاتی به آن اضافه و یا کم کرد:

جنس کاور محافظ فنر و کش ترامپولین چیست ؟:

کاور محافظ فنر دولایه، مناسب ترامپولین های کشی و فنری از جنس PVC و فوم ضربه گیر میباشد که علاوه بر محافظت کاربر در مقابل برخورد با فنرهای فلزی یا گیره کش های ترامپولین ، از فنر ها در مقابل فرسایش و خرابی در حد زیادی محافظت میکند.

جنس تور محافظ ترامپولین چیست ؟ :

تور محافظ ترامپولین  از ترکیب  متریال PP یا همان (Polypropylene)  و پلی استر ساخته و تولید می شوند. که مقاومت کافی را در برابر تغییرات شرایط جوی دارند.اندازه این توری ها بستگی به نوع ترامپولینی دارد که برای آن درخواست توری می شود. و برای ترامپولین های فضای باز و یا ترامپولین هایی که برای کودکان سه تا شش استفاده می شود ، ضروری می باشد. با استفاده از توری محافظ احتمال سقوط از روی ترامپولین رفع می گردد.

روکش محافظ ترامپولین:

روکش ترامپولین  از جنس بزرنت و PVC است. برای تمامی ترامپولین ها قابلیت تولید دارد. در زمان هایی که برای مدتی نسبتا طولانی از ترامپولین استفاده نمیکنیم  میتوانیم جهت محافظت در برابر تاببش آفتاب و یا سرما و گردو خاک از روکش محافظ  استفاده کنیم. کاربرد بیشتر این روکش ها در ترامپولین های صنعتی، فضای باز و تخته ای است. این ترامپولین چون در محیط باز استفاده می شود. اگر روکش محافظ برای آن ها تهیه شود، مسلما عمر بیشتری خواهند کرد.

کاربرد دستگیره ترامپولین چیست ؟:

این دستگیره ها برای ترامپولین های آپارتمانی و باشگاهی استفاده می شود. در مراکز فیزیوتراپی و مراکز کار درمانی برای تعادل حرکات سالمندان مورد استفاده قرار میگیرد. و در باشگاه های ورزشی برای کمک به پرش بیشتر و تنوع حرکتی کاربرد دارد. این دستگیره ها در دو نوع طراحی و تولید می شود.

کاربرد سنسور کالری شمار ترامپولین چیست ؟:

سنسور کالری شمار ترامپولین قابلیت شماره تعداد  پرش و میزان کالری مصرفی را داراست و قابلیت نصب بر روی همه ترامپولین های آیترام دارای دستگیره را داراست.

نردبان ترامپولین فضای باز:

ترامپولین هایی که ارتفاع آنها از ۵۰ سانت بیشتر می باشد، نیاز به نردبان دارند، تا استفاده برای کودکان و بزرگسالان آسان تر شود.

شرایط استفاده و نگهداری از ترامپولین چیست؟

  • .در ابتدا با توجه به مکان مورد استفاده از لحاظ مسقف بودن یا فضای باز، ترامپولین مناسب را انتخاب کنید.
  • تهیه کاور فنر و روکش ترامپولین به استفاده و نگهداری بهینه از آن کمک می کند
  • .هرگز با مواد شوینده و پاک کننده قوی کفی ترامپولین را نشورید و به دستمال مرطوب اکتفا کنید.
  • مواد داغ و یا سیگار را بر روی ترامپولین قرار ندهید و با خوراکی داخل ترامپولین نروید.
  • با کفش پاشنه دار و یا البسه ای که گوشه های تیز و یا سنجاق دارند و عینک یا کلاه بر روی ترامپولین نروید . این مورد برای ایمنی خود شما نیز الزامی است.
  • تحمل وزن ترامپولین های آیترام بسیار بالاست اما هنگام استفاده از آن این نکته ایمنی را نیز در نظر داشته باشید و هرگز وزنی بیش از تحمل ترامپولین به آن وارد نکنید.
(12 امتیاز) : 3.7/5

دیدگاهتان را بنویسید