ترامپولین و سلامتی

مقایسه ترامپولین و تردمیل

مقایسه ترامپولین و تردمیل و عضویت در باشگاه مجازی آیترام

در این مقاله قصد داریم به مقایسه-ترامپولین-تریدمیل بپردازیم.

ترامپولین پربازده ترین و موثرترین ورزشی است که تاکنون توسط بشر اختراع شده است.

(منبع: اعجاز ترامپولین، Albert  E,Carter ، انیستیتو ملی رباندولوژی و سلامت . ادمونز واشنگتون. ۱۹۷۹)

پس از چاپ کتاب معجزه پرش توسط آلبرت کارتر و ادعای وی مبنی بر اختراع ترامپولین به عنوان بهترین ورزش و تمرین جسمی توسط بشر در سال ۱۹۷۹، مرکز تحقیقات بیومکانیک ناسا به بررسی  این موضوع طی تحقیقی گسترده پرداخت .(متن مقاله را از اینجا دریافت نمایید).

در تحقیق صورت گرفته، از ۸ مرد جوان بین سنین ۱۹ الی ۲۶ سال کمک گرفته شد.

پارامترهای فیزیکی شامل مصرف کالری و اکسیژن و شتاب های اعمالی به مفاصل بر روی هر ۸ نفردر دو حالت زیر اندازه گیری و بررسی شد.

حالت اول: پیاده روی، دویدن با سرعت متوسط و دویدن سریع بر روی یک دستگاه تریدمیل

حالت دوم: پرش بر روی یک دستگاه ترامپولین سایز استاندارد ۴۰ اینچ در ۴ ارتفاع پرش

 نتایج این تحقیق

۱- هنگام دویدن روی تردمیل نیروی وارد بر زانو‌ها معادل دو برابر نیروی وارده بر کمر، سر و زانو ها می‌باشد.

** این دلیلی است بر دردهای مفاصل زانو و درد استخوان ساق پا در هنگام استفاده از تردمیل. در هنگام استفاده طولانی مدت از تردمیل سیستم جذب شوک بدن آنقدر دچار خستگی می‌شود که دیگر نمی‌تواند فشار‌های ناگهانی را کنترل کند. این فشارهای ناگهانی و ناخواسته سبب پارگی بافت های عضلانی و صدمه به تاندون و رباط ها می‌شود.

۲-در هنگام پرش روی ترامپولین نیروی گرانش وارد بر سه نقطه بدن (زانو، کمر و سر) به مقدار یکسان و یکنواخت بود  و به مقدار زیادی پایین تر از حد فشار مجاز آسیب به عضلات بود.

   ** این موضوع بدان معنی است که کل بدن درگیر تمرین ورزشی می‌شود و فشار تنها بر روی یک نقطه خاص مانند پا و مفاصل زانو و یا کمر متمرکز نمی‌شود و در یک زمان تمامی نقاط بدن سلول به سلول در معرض فشار قرار می‌گیرند.

۳-میزان سوزاندن کالری توسط ترامپولین ۶۸ درصد بیشتر از تریدمیل می‌باشد.با توجه به اینکه میزان صرف انرژی در هر دو یکسان است.

    ** دلیل آن این است که با پریدن روی ترامپولین بدن در معرض نیروی ناشی از شتاب گرانش قرار می‌گیرد. این نیرو بر تمام اعضا وارد می شود. بنابراین سبب افزایش سوخت کالری می‌شود. با خواندن این مطالب از صفحه انواع ترامپولین خانگی و آپارتمانی دیدن فرمایید و با آگاهی کامل ترامپولین مناسب را انتخاب کنبد.
با پریدن روی ترامپولین بدن در معرض نیروی ناشی از شتاب گرانش قرار می‌گیرد. این نیرو بر تمام اعضا وارد می شود. بنابراین سبب افزایش سوخت کالری می‌شود.با بازدید از صفحه ترامپولین های باشگاهی تفاوت آن را با تریدمیل احساس کنید.

با پریدن روی ترامپولین بدن در معرض نیروی ناشی از شتاب گرانش قرار می‌گیرد. این نیرو بر تمام اعضا وارد می شود. بنابراین سبب افزایش سوخت کالری می‌شود.با بازدید از صفحه ترامپولین های باشگاهی تفاوت آن را با تریدمیل احساس کنید.

**نتیجه نهایی این تحقیق بیانگر این امر است که با صرف انرژی یکسان روی ترامپولین و تردمیل، به دلیل وجود شتاب گرانش و اعمال نیروی گرانش به تک تک سلول های بدن، مقدار کالری سوزانده شده توسط ترامپولین بسیار بیشتر از تردمیل و دویدن است. همچنین ترامپولین به عنوان بهترین راه حل درمان اختلالات ناشی از بی وزنی در فضا نوردان(مانند ضعف عضلانی و کاهش تراکم استخوان) پیشنهاد شد.

این محتوا را ارزیابی کنید :

دیدگاهتان را بنویسید