ترامپولین و سلامتی

زمین خوردن سالمندان و هر آنچه از آسیب ها و خطرات ناشی از آن باید بدانید

زمین خوردن سالمندان

واقعیت های مهم درمورد زمین خوردن سالمندان  

هر ساله میلیون ها نفر از افراد مسن که بیشتر شامل کسانی که بیش از ۶۵ سال دارند به دلیل نداشتن تعادل کامل ، زمین میخورند . در واقع بیش از یک نفر از چهار سالمند مسن هر ساله     می افتد ، اما کمتر از نیمی از آنها به دکتر مراجعه میکنند . بعد از هربار افتادن ، احتمال زمین خوردن دوباره ی فرد مسن دو برابر میشود .                            

 از هر پنج برخورد با زمین ، یکی از آنها منجر به آسیب دیدگی های شدید به سر یا شکستگی استخوان میشود .

هر ساله ، ۲.۸ میلیون سالمند در بخش های اورژانس برای آسیب های ناشی از زمین خوردگی درمان می شوند و بیش از ۸۰۰،۰۰۰ بیمار در سال به علت آسیب های ناشی از سقوط ، اغلب به علت آسیب سر یا شکستگی حاد بستری می شوند که میتوان گفت یکی از بیشترین موارد شکستگی ، شکستگی لگن است که هر ساله حداقل ۳۰۰،۰۰۰ نفر از افراد مسن به علت این شکستگیها بستری می شوند و علت آن این است که زمین خوردن سالمندان به پشت است دلیل آن از دست دادن تعادل و احساس سرگیجه میباشد .

اتفاقات بسیار شایعی که بعد از زمین خودن سالمندان پیش می آید :

   ۱. بیش از ۹۵ درصد از شکستگی های استخوان مخصوصا استخوان هیپ به دلیل افتادن به پشت است . این موضوع نه تنها در سالمندان بلکه در افراد سالم و حتی کودکان هم بسیار قابل مشاهده است .

شکستن استخوان هیپ که به دلیل زمین خوردن سالمندان است

   ۲. زمین خوردگی از شایع ترین علت آسیب های مغزی ( T B I ) هستند . T B I ، مخفف Traumatic brain injury است یا همان ضربه ی مغزی خودمان . این اتفاق زمانی رخ میدهد که نیروی خارجی بر قشر مخ وارد شود . 

ضربه ی مغزی یکی از مهمترین و معمول‌ترین دلایل مرگ یا ناتوانی در سراسر جهان به‌شمار می‌رود که میتواند بعد از زمین خوردن سالمندان اتفاق بیافتد .  

ضربه مغزی یا هامان TBI که یکی از دلایل آن در میان افراد مسن زمین خوردن سالمندان می باشد

عواقب زمین خوردن سالمندان

بسیاری از سقوط ها صدماتی ایجاد نمی کند . اما یکی از پنج سقوط باعث آسیب جدی مانند شکستگی استخوان یا آسیب سر می شود . این آسیب ها می توانند  سختی های زیادی برای افراد و همچنین اختلالات زیادی بر زندگیشان داشته باشد .

سقوط از پله ،یا سُر خوردن روی زمین های خیس ، میتواند باعث شکستگی استخوان ها شود. استخوانهایی مثل مچ دست،مچ پا،لگن،ران و …

سقوط از پله ها می توانند آسیب های سر را هم ایجاد کنند که بسیار جدی و قابل توجه است، به خصوص اگر فرد از داروهای خاصی استفاده کند (مانند رقیق کننده های خون یا مسکن ها ) . یک فرد سالخورده که سقوط می کند و با سر به زمین می خورد  باید سریعا به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود که آسیب مغزی ندیده است .

  • بسیاری از افرادی که سقوط می کنند، حتی اگر مجروح نشوند ، ترس از سقوط دارند و برای همین کمتر به پیاده روی یا بلند شدن می پردازند . این ترس باعث می شود فرد به کاهش فعالیت های روزمره خود ادامه دهد . هنگامی که یک فرد کمتر فعالیت میکند ضعیف تر می شود و این باعث افزایش خطر زمین خوردن سالمندان میشود .

چه شرایطی باعث زمین خوردن افراد می شود ؟

تحقیقات بسیاری از شرایطی که موجب سقوط می شود را شناسایی کرده است . اینها عوامل خطر هستند. بسیاری از عوامل خطر را می توان تغییر یا اصلاح کرد.این عوامل عبارتند از :

۱. ضعف بدن

۲. کمبود ویتامین D و نرسیدن به اندازه ی کافی به بدن افراد

۳. استفاده از داروهایی که باعث بی تحرکی یا احساس خستگی افراد میشود مانند آرام بخش یا داروهای ضد افسردگی . حتی برخی از داروهای بدون نسخه می توانند تعادل را تحت تاثیر قرار دهند و پایداری شما را ضعیف کنند. 

۴. مشکلات دید ، به عنوان مثال افراد سالمند نمیتوانند به راحتی زمین خیس را تشخیص دهند .

۵. درد پا یا کفشی با جنس بد 

۶. خطرات خانه یا خطراتی مانند ناهمواری های زمین که باعث بر هم خوردن تعادل انسان میشود .  

مکان های نا امن در منزل و خانه های آپارتمانی برای زمین حوردن سالمندان

هر چه نسبت عوامل خطرزا بیشتر باشد ، احتمال شکستن اعضا بیشتر است .  

اطرافیان افراد مسن ، برای جلوگیری از زمین خوردن آنها، باید این عوامل را تا حد امکان کاهش بدهند . 

برای پیشگیری از بروز این مشکل موارد زیر را با کار گیرید.

 ۱. با دکتر خود صحبت کنید . 

از پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بخواهید که احتمالات افتادن را ارزیابی کنند و با آنها درباره موارد خاصی که می توانید انجام دهید ، صحبت کنید .

از پزشک یا داروساز خود بخواهید که داروهایتان را مرور کند تا ببینید آیا ممکن است برای شما سرگیجه یا خواب آلودگی ایجاد کند . این باید شامل داروهای تجویزی و داروهای ضد عفونی باشد .

از پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد مصرف مکمل های ویتامین D بپرسید که اگر از کمبود آن هاست به صورت قرص یا مواد مقوی شامل ویتامین D استفاده کنید .

کمبود ویتامین D و تاثیر آن بر روی زمین حوردن سالمندان 

۲. تمرینات قدرت و تعادل را انجام دهید . 

تمریناتی انجام دهید که پای شما را قوی تر کرده و تعادل شما را بهبود بخشد . استفاده از ترامپولین برای تعادل ، نمونه خوبی از این نوع ورزش است . 

۳. میزان درصد دید چشمانتان را برسی کنید .  

چشم هایتان را حداقل یکبار در سال بررسی کنید و در صورت لزوم، عینک های خود را به روز رسانی کنید

۴. خانه خود را امن تر کنید .

نرده ها را در هر دو طرف پله ها قرار دهید .

اطمینان حاصل کنید که خانه خود را با نور زیادی روشن می کنید .

از کفپوشهایی که مانع زمین خوردن می شوند، استفاده کنید . 

هزینه های زمین خوردن سالمندان : 

درمان آسیب های حاصل از سقوط بسیار پرهزینه است و هرساله به دلیل افزایش میانگین سن که رو به پیری میرود ، این هزینه افزایش می یابد . 

از میان افراد 65 ساله هر ساله میلیون ها نفر به علت افتادن در بخش های اورژانس درمان می شوند . 

بیش از ۸۰۰،۰۰۰ بیمار در سال در اثر آسیب های نخاع یا شکستن سر بستری می شوند.اغلب علت این مصدومیت ها زمین خوردن آنهاست.

آسیب های حاصل از سقوط یکی از ۲۰ آسیب خطرناک است .

چه آسیب هایی بعد از هر زمین خوردن سالمندان به وجود می آیدمیانگین هزینه بیمارستانی برای آسیب سقوط بیش از ۳۰ هزار دلار است.

چگونه هزینه ها محاسبه می شوند؟

هزینه های مستقیم پزشکی شامل هزینه های مراقبت از بیمار و مراقبت های پرستاری، پزشکان و سایر خدمات حرفه ای، توانبخشی، خدمات مبتنی بر جامعه، استفاده از تجهیزات پزشکی، داروهای تجویزی و  بیمه می باشد.

هزینه های مستقیم برای اثرات دراز مدت این آسیب ها مانند معلولیت، وابستگی به دیگران، زمان از دست رفته و از کار افتادگی حساب نمی شود.

 

تهیه و ترجمه توسط ایران ترامپولین

مرجع مقاله 

تاریخ انتشار : ۹۷/۲/۱۰

این محتوا را ارزیابی کنید :