ترامپولین و سلامتی

معرفی ، آموزش و مزایای استفاده از تی آر ایکس

TRXمعرفی ، آموزش و مزایای استفاده از تی آر ایکس

تی آر ایکس (TRX)

(Total Body Resistance Exercise  تمرینات مقاومتی کل بدن)

 

تر آر ایکس
معرفی کوتاه از  تی آر ایکس :

تی آر ایکس ورزشی نو و تازه به دوران رسیده ای نیست بلکه مردم جهان از قرن ۱۹ از آن استفاده می کردند و عبارت است از یک بند چتربازی ( پلاستیک فشرده شده ) و دو دسته که هیچ گونه کشی در آن ها بکار نرفته و بسیار مقاوم است و یک فرد با آویزان شدن از آن، می‌تواند هرگونه حرکات و تمرینات مورد نیاز برای آمادگی جسمانی را انجام دهد. در این وسیله , ورزشکاران از نیروی وزن خود برای فشار به ماهیچه ها استفاده میکنند . بند تی آر ایکس میتواند تا وزن ۱۸۰ کیلو گرم را تحمل کند بنابراین نگران پاره شدن بند آن نباشید . این ورزش , مانند تردمیل و یا وسایل دیگر ورزشی دارای حرکات محدود نمی باشد و تاکنون  ۱۳۰۰ مدل تمرین به وسیله ی تی آر ایکس انجام میشود .شما به وسیله ی بند تی آر ایکس در هر نوع از تمرینات , میتوانید بدن خود را به چالش بکشید .
تی آر ایکس

مروری بر تاریخچه  تی آر ایکس :

تمرین های  نیروی دریایی به عنوان یکی از دشوارترین کارها از نظر جسمی در دنیا شناخته شده و آنها همیشه باید از نظرآمادگی فیزیکی در اوج باشند و به علت محدودیت فضا وعدم تجهیزات کافی در کشتی و یا زیردریایی , ” رندی هتریک” را به فکرانداخت تا وسیله ای ورزشی را طراحی کند که با هدف تقویت, استقامت, قدرت بدنی, انعطاف پذیری, تعادل , سرعت و چابکی در آمادگی بدنی در اختیار ارتش و نیروی دریایی قرار گیرد. از طرفی کم حجم و قابلیت حمل ونصب آسان در هر مکان میباشد . از این رو  رندی در سال ۱۹۹۰ این وسیله ورزشی به نام TRX را طراحی کرد که در سال ۲۰۰۵ به اوج خود رسید. رندی هتریک می گوید : پس از سال ها تحقیق جامع و فشرده ,TRX  با تغییراتی اصلاح شد اما اصول اولیه آن تغییری نکرده است.

فیلم ۱۵ دقیقه ورزش با مخترع تی آر ایکس (رندی هتریک)

به دلیل کم حجم بودن و دارا بودن بیشترین بازده در کمترین زمان یکی از وسایل ورزشی مورد علاقه ی پاسگاه های پلیس , ارتش و آتشنشانی کشور های پیشرفته ی دنیا میباشد . با استفاده از وزن خود، ورزشی بسازید که مختص خودتان هست و هیچ وقت سخت تر و سنگین تر از حد نیاز بدن شما نیست .

اثرات استفاده از آن :

از مزایای تی آر ایکس, قابلیت حمل آسان آن و بی نیاز بودن آن به برق می باشد که شما میتوانید به راحتی در هر مکانی از آن استفاده کنید. با این وسیله ی ورزشی شما میتوانید طیف کاملی از حرکات را برای قسمت های مختلف از بدن خود با استفاده از وزن خودتان انجام دهید. ورزش تی آر ایکس با بهبود بخشیدن به استقامت عضلات، شما را از نظر تعادل و هم , عضلانی در وضعیت مناسبی قرار میدهد . تی آر ایکس , وسیله ای مدرن است که امروزه توجه بسیاری از ورزشکاران و افراد ورزش دوست را به خود جلب کرده است . در این ورزش ،افراد به وسیله بندهایی که به یک سقف یا دیوار بسته شده اند،تمریناتی را که بر پایه و اساس وزن و گاهاً تعادل بدن می‌باشد، اجرا می کنند. در این ورزش ،بدن انرژی بیشتری در مقایسه با بسیاری از رشته‌های دیگر ورزشی مصرف می کند. همچنین بهبود استقامت عضلانی , یکی دیگر از نکات مثبت در این سیستم تمرینی است. ضمن اینکه عضلات کور را نیز به طور مناسبی می‌توان تقویت کرد.

 

تی آر ایکس

میزان کالری مصرفی در ورزش تی آر ایکس :

در این ورزش ، شما کالری زیادی که از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت می باشد را ( با توجه به نوع تمرینات )به دلیل آویزان شدن از بند تی آر ایکس  و حفظ تعادل، می سوزانید و در حرکات اولیه با تی آر ایکس می توانید بدن خود را گرم کرده و چابکی بالایی داشته باشید.همچنین از طرفی در حرکات پایانی, به دلیل انجام حرکات کششی ، بدنی انعطاف پذیرتر خواهید داشت .این وسیله ورزشی تمام شرایط مهم که در آمادگی جسمانی , لازم می باشد از جمله (استقامت, مقاومت, چابکی, انعطاف پذیری و تعادل ) را در یک زمان دارا می باشد. در تمرینات با تی آر ایکس  شما از نیروی جاذبه زمین استفاده می کنید تا بتوانید ازعضلات خود برای تغییرات در کل بدن کمک بگیرید. تمرین با تی آر ایکس , همزمان روی قدرت و تعادل بدن کار می کند و این سیستم عصبی بدن را کمک می کند که شما خیلی سریع به بدن خود شکل داده و به نتیجه برسید .

 تی آر ایکس (RIP) :

تی آر ایکس

یک دیگر از مدل های تی آر ایکس میباشد  و در اصل برای تقویت عضلات دور ستون فقرات استفاده میشود .

لازم به توجه است که این ورزش دارای تائیدیه های استانداردجهانی و FDA امریکا می باشد .

مبنای عملکرد  TRX  :

تکنیک‌های تمرینات با TRX به صورت تخصصی برای حرکت دادن مرکز وزنی بدن طراحی شده‌‌اند. این تکنیک ها فعالیت عضلانی روی عضلات اصلی و عضلات جانبی را در هر تمرین شامل می‌شود. بعلت قرار گرفتن وضعیت بدن و مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل، اگر شما روی هر قسمتی از بدن کار کنید (اعم از عضلات دست، پا، شکم، و یا  کمر و همچنین حرکات اسکات، پرس سینه، و غیره)، در هر حرکت سایر عضلات نیز درگیر می شوند و به همین دلیل مقاومت بدن شما بسیار بالا خواهد رفت.

از طرفی در حرکات پایانی، می‌توانید از حرکات کششی استفاده کنید. به دلیل انجام حرکات کششی، بدنی انعطاف پذیرتر خواهید داشت. این ورزش تمام شرایط مهم که در آمادگی جسمانی لازم می باشد از جمله استقامت، مقاومت، چابکی، انعطاف‌پذیری و تعادل را فراهم می‌کند.همچنین در حرکات ابتدایی با TRX که با سرعت بالا طراحی شده است،می‌توانید بدن خود را گرم کرده و چابکی زیادی داشته باشید.در تمریناتTRX، شما از نیروی جاذبه و حرکت استفاده می کنید تا بتوانید از عضلات خود برای  تغییرات در کل بدن کمک بگیرید.

جهت خرید بند های تی آر ایکس کلیک کنید

مزایای کلی استفاده از TRX :

  1. طراحی سبک و کم حجم
  2. نصب آسان و راحت وسایل آن در هر مکان و زمان
  3. انجام هر گونه تمرینات و حرکات لازم برای آمادگی جسمانی بدون نیاز به سایر وسایل
  4. همزمانی تمرینات و حرکات بطوری که درهرحرکت کل بدن درگیر می‌شود
  5. بهبود تعادل، انعطاف پذیری،  چابکی، مقاومت و استقامت بدن تنها با یک وسیله در یک زمان
  6. درگیر کردن عضلات اصلی و عضله های جانبی و کوچک
  7. استفاده از وزن بدن در تمرینات و کاهش خطرات گرفتگی عضلات و مفاصل
  8. امکان استفاده برای هرگروه سنی وهرجنسیتی با هرمیزان آمادگی جسمانی
  9. برنامه‌های تخصصی برای ورزشکاران حرفه‌ای و رشته های ورزشی تخصصی

سهولت استفاده از آن :

تی آر ایکس

در مقایسه با سایر ورزشهایی  که وزن بدن را درگیر می کند مثل صخره نوردی،شنا و ژیمناستیک، ورزش TRX توانسته بهترین جایگاه را کسب کند. چرا که شما قادرید این تمرینات را در هر جا و هر زمان و با هر شرایطی بدون نیاز به امکانات و بدون  خطر انجام دهید. خطراتی مانند: سقوط یا پرت شدن و یا مشکلات گرفتگی عضلانی و غیره. بطور کلی،آموزش TRX به شما در داشتن حرکت بهتر،احساس بهتر و زندگی بهتر کمک می کند.

طراحی سبک و کم حجم این وسیله استفاده از آن را در هر جایی از جمله پارکها، زمین‌ها و سالن‌های ورزشی، آتش نشانی  و حتی منزل و هتل را ممکن می‌سازد. شما می توانید این وسیله را در هر جا از جمله میله بارفیکس، دستگاه های بدنسازی، تیر ساختمان، درخت، درب منزل، ستون‌ها، و یا چارچوب فلزی نصب کنید.

تی ار ایکس ابزاری است که به شما کمک میکند به  اهداف خود که در راستای سلامتی و قدرت بدنی است، برسید.امروزه استفاده گسترده ازاین وسیله ورزشی در تمام نقاط و رشته های ورزشی بسیار چشمگیر می باشد، به طوریکه TRX برای هر رشته ورزشی بطور تخصصی طراحی می‌شود و برنامه خاص خود را دارد؛ از جمله رشته‌های بدنسازی، تنیس، فوتبال، بسکتبال، قایقرانی، ورزشهای رزمی، شنا. مثلا چنانچه می دانید تنیس‌بازان به دلیل نوع ورزشی که دارند همیشه یک  سمت بدنشان از طرف دیگر ضعیف‌تر است ولی با انجام برنامه‌های تخصصی مربوط به تنیس‌بازان, آنها این مشکل را به راحتی حل می‌کنند.

TRXو تاثیرات کلی آن بر روی بدن:

  • مغز: وقتی تمرین‌های تی‌ آرایکس را انجام می‌دهید، مغرتان هم درگیر این ورزش می‌شود.
  • دست‌ها: تعداد زیادی تمرین برای کار کردن روی دست‌ها و بالاتنه وجود دارد.
  • پاها: با انجام بسیاری از تمرین‌های تی‌ آر‌ ایکس پاهایتان هم درگیر می‌شوند.
  • نشمین‌گاه: در اغلب تمرین‌های تی‌ آر‌ ایکس که با تعلیق سروکاردارند، نشیمن‌گاه‌تان هم ورزش می‌کند. اگر بخواهید می‌توانید تمرین‌های خاصی برای تقویت این ناحیه انجام دهید.
  • کمر: وقتی قسمت میانی بدن شما درگیر می‌شود، ماهیچه‌های کمرتان هم برای حفظ تعادل دست به کار می‌شوند.

نرم افزار آموزش TRX برای اندروید

 

۹ حرکت ساده ای که میتوان با تی آر ایکس  انجام داد :

تی آر ایکس

تی آر ایکس

تی آر ایکس

تی آر ایکس

تی آر ایکس

تی آر ایکس

تی آر ایکس

تی آر ایکس

تی آر ایکس

 

 

 

 

 

گروه تحقیق و گرد آوری ایران ترامپولین 

تاریخ انتشار : ۹۶/۰۷/۰۱

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

این محتوا را ارزیابی کنید :