ترامپولین و سلامتی

ترامپولین و درمان افسردگی

ترامپولین و درمان افسردگی

علت افسردگی

دلیل وجود افسردگی کمبود هورمونهای مورد نیاز برای کارکرد صحیح مغز میباشد. در صورتیکه بتوان غلظت این هورمونها را در خون زیاد کرد افسردگی به طور قابل ملاحظه ای درمان خواهد شد.
در ذیل تاثیر ترامپولین بر هورمونهای مذکور شرح داده شده است.

اندورفین

اندورفین‌ها (Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است. اندورفینها که مرفین طبیعی بدن (endogenous morphine) خوانده می‌شوند در حقیقت بسیار شبیه به مخدرها – مانند مرفین و دیگر مشتقات تریاک – عمل می‌کنند و تولید آن‌ها در زمان فعالیت بدنی، هیجان، احساس درد، خوردن غذاهای فلفلی، احساس عشق و اوج لذت نزدیکی است.

پرش روی ترامپولین باعث بوجود آمدن حس رهایی میشود به خاطر این هیجان و بی وزنی، مغز اندروفین زیادتری را نسبت به سایر فعالیت های ورزشی تولید میکند.

آدرنالین

حرکات پرشی بر روی ترامپولین همچنین هورمون آدرنالین را در بدن ترشح میکند.ماده ای طبیعی که فرد را دچار سرخوشی کاملا سالم و طبیعی میکند.این هورمون باعث تحریک سیستم عصبی بدن می شود. در نتیجه فرد را نسبت به محیط اطراف هوشیارتر میکند.در نهایت باعث افزایش ضربان قلب و تقویت عروق می شود. ای اتفاق منجر به جذب اکسیژن بیشتر در بدن میشود.این هورمون در بدن حالتی از هوشیاری موسوم به ” مبارزه کن با فرار کن “ایجاد میکند که در سایر رشته های ورزشی و زندگی روزمره مرسوم نیست.

سروتونین

سروتونین یکی از ناقل‌های عصبیِ (نروترنسمیترها) فعال در سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است. در سیستم عصبی مرکزی، نقش کنترل خلق و خوی، خواب، اشتها، قدرت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد. سروتونین همچنین در ساخت استخوان‌ها نیز نقش دارد. کمبود این هورمون در خون باعث افزایش حالاتی مانند افسردگی، دلهره، دردهای میگرنی، فشارخون بالا و بی‌خوابی می‌شود.

به عبارتی دیگر کمبود سروتونین، علاوه بر وجود علائم استرس و افسردگی سبب دردهای بدنی میشود.

با استفاده از ترامپولین در بازه زمانی کوتاه، سطح سروتونین به حالت طبیعی باز میگردد.

دوپامین

دوپامین نوعی پیام رسان عصبی از نوع کاتکولامین در بیشتر مهره داران و بی مهرگان است. این هورمون نقش فعال کنندگی دارد.پریدن و استفاده از ترامپولین در بدن هورمون دوپامین را ترشح میکند که منجر میشود افراد خوشحال ترو هوشیارتر شوند.همچنین نقشی حیاتی در قدرت حافظه و آموزش دارد .از این خاصیت ترامپولین در درمان بیماران پارکینسون به صور گسترده استفاده میشود.

مشابه آدرنالین ، دوپامین نیز فعالیت های مغزی مرتبط با حرکات بدن،پاسخ به تحریکات محیطی و تشدید درک احساس درد و شادی را کنترل میکند. هورمون دوپامین همچنین عنصر مرکزی در ” سیستم پاداش دهی ” مغز است. این هورمون منجر به احساس شادی و سرخوشی از فعالیت ها و موفقیت های روزمره میشود. این موضوع میتواند افراد را نسبت به انجام فعالیت های خاص مانند ترک اعتیاد و … ترغیب و تهییج کند.

افرادی که بواسطه پرش بر روی ترامبولین افزایش سطح هورمون دوپامین را تجربه میکنند، علاقه بیشتری نسبت به استفاده از این وسیله در آینده از خود نشان میدهند چرا که اثرات افزایش قدرت ذهنی و و روحی را درک میکنند( اعتیاد سازنده و مفید ).

ترامپولین و افسردگیی

با ترامپولین های آیترام با افسردگی خداحافظی کنید

این محتوا را ارزیابی کنید :

دیدگاهتان را بنویسید